Logo
  • Nieuws
  • 3 juni 2008
  • Mariel Hovemann

Hoe maakt ú starters wegwijs?

Ruim een derde van de Nederlandse bedrijven treft geen voorbereidingen voor starters. Ze zeggen geen geen trainingsprogramma of introductiedag aan te bieden. Dit blijkt uit een onderzoek van financieel uitzend- en detacheringsbureau Accountemps onder 3.708 internationale HR en Finance Managers.

Beeld Hoe maakt ú starters wegwijs?

Nieuwe medewerkers moeten alles zelf tijdens het werk leren. Ook mentoren of persoonlijke coaches worden slechts in 20 procent van de gevallen gebruikt om starters wegwijs te maken. 

 

Hein Pieter Okker, Senior Manager van Accountemps, zegt in een toelichting: “Het is verbazingwekkend dat zo veel bedrijven het niet nodig vinden om nieuwkomers op de arbeidsmarkt goed op te vangen. Bedrijven zijn bereid aanzienlijk te investeren om jong talent te vinden en vervolgens vergeten ze om dit talent te ontwikkelen en door goede begeleiding aan zich te binden. Een enorme gemiste kans in deze krappe arbeidsmarkt.”

 

Communicatieve kwaliteiten

Gevraagd naar de vaardigheden die financiële starters, naast de technische vaardigheden, op de financiёle markt moeten hebben, wijkt Nederland af van de gemiddelde eisen ten opzichte van de rest van de wereld. In Nederland zegt 44 procent vooral waarde te hechten aan de communicatieve kwaliteiten van beginners binnen finance op de arbeidsmarkt. De top 3 wereldwijd ziet er als volgt uit: 29 procent van de bedrijven vindt het van groot belang dat financials zich kunnen aanpassen aan het bedrijf en het team, 26 procent vindt communicatie belangrijk en kennis van de sector telt mee voor 22 procent van de bedrijven.

 

Zachte kant

Bij de aanname van starters spelen ook nog opvallend vaak de ‘zachte kanten’ van een kandidaat een grote rol. 49 procent van de ondervraagde internationale managers gaf aan dat persoonlijkheid en houding doorslaggevend zijn als zij de keuze hebben uit meer dan één geschikte kandidaat.  In Nederland is dat zelfs 55 procent. Communicatieve vaardigheden en zelfvertrouwen worden door respectievelijk 11 procent en 6 procent van de internationale managers genoemd. Kennis van het bedrijf is blijkbaar van ondergeschikt belang, slechts 5 procent zegt dat dit wordt meegewogen.

 

Stappenplan voor werkbegeleiding

Werkbegeleiding is een personeelsinstrument dat u in vele situaties kunt inzetten. Bijvoorbeeld om nieuwe werknemers in te werken. Maar wat doet u bijvoorbeeld wanneer blijkt dat het instapniveau van nieuwe medewerkers lager is dan gevraagd? HRpraktijk biedt uitkomst in deze en andere situaties. Meer oplossingen bij werkbegeleiding vindt u in Coach werknemers naar een hoger niveau.

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.