Logo
  • Blog
  • 17 januari 2014

Als je je omgeving niet meekrijgt in je plannen

Maak jij ook wel eens mee, dat je ondanks je ervaring en expertise, niet voor elkaar krijgt waar jij je zinnen op hebt gezet? Voor die uitdagende klus heb je duidelijk voor ogen waar het heen moet, wat je voor elkaar wilt krijgen en hoe je daar wilt komen. Je weet wie je hiervoor nodig hebt en wat deze mensen hiervoor moeten doen. Maar toch…

Je ziet het verkeerd gaan en het lukt je niet om de boel bij te sturen. Je wilt je kwaliteiten inzetten om de richting die je op wilt te laten zien, maar loopt tegen allerlei problemen aan. Mensen die anders kijken of het anders zien. Het lijkt of ze niet mee willen werken of dat ze maar niet echt snappen waar jij heen wilt.

Wat in dit soort situaties vaak speelt is dat je je onvoldoende bewust bent van het effect van jouw persoonlijke blik op deze situatie. Deze blik wordt gevormd door jouw kwaliteiten, expertise, ervaring en jouw wensen. Voor jou mag het volstrekt logisch zijn dat je zo naar de werkelijkheid kijkt, dat maakt niet dat anderen er ook zo naar kijken. Zij hebben namelijk hun eigen blik op deze zelfde situatie. (Of hebben hun blik gericht op een hele andere situatie, die voor hen veel belangrijker is.)

Het besef dat anderen anders naar dezelfde situatie kijken als jij, is het begin van de oplossing. Dit maakt duidelijk dat het belangrijk is om heel expliciet te vertellen wat voor jou zo ongelooflijk logisch en normaal is. Want zo lang zij uitgaan van hun eigen beelden, is jouw oplossing voor hen waarschijnlijk helemaal niet zo logisch (anders waren ze allang met je meegegaan;-)).

Het is jouw beeld, jouw idee, jouw richting, het moet dus op jouw energie neergezet worden. Dit betekent dat jij ervoor moet gaat staan in volle overtuiging dat dit de juiste weg is. Wat overigens iets anders is dan rigide vertellen wat iedereen moet doen. Het gaat over het aangeven van de richting en het uitleggen waarom deze richting de juiste is.

Pas als zij snappen wat jij wilt en waarom en vooral wat dit voor voordelen heeft voor henzelf, kunnen zij beslissen om met je mee te gaan. Iedereen heeft immers onbewust altijd de vraag in zijn achterhoofd: ‘what’s in it for me?’ Het is dus belangrijk om in je verhaal deze vraag te kunnen beantwoorden.

Met deze tips krijg je je omgeving wel mee in de goede ideeën en plannen die jij hebt:

  1. Maak voor jezelf expliciet duidelijk wat maakt dat jij naar de situatie kijkt zoals je kijkt. Vind een antwoord op de vraag ‘what’s in it for me’.
  2. Onderzoek bij een aantal belangrijke medespelers hoe zij naar deze situatie kijken. Krijg een antwoord op de vraag ‘what’s in it for them’.
  3. Kijk naar de verschillen en overeenkomsten van de bovenstaande antwoorden.
  4. Maak een verhaal, waarin je jouw beeld op de situatie en jouw behoeftes en die van de andere betrokkenen tot een compleet geheel smeedt en de onopgeloste delen als gesprekspunten op tafel legt.

Kortom: neem je omgeving expliciet mee in jouw persoonlijke kijk op de situatie en maak helder wat dit hen kan opleveren. Dan is de kans groot dat ze ineens wel met je willen meewerken.

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.