Logo
  • Blog
  • 10 december 2013

3 tips om succesvol te worden

Je bent gedreven en ambitieus in het werk dat je doet. Je bent altijd druk, werkt met hart en ziel en hebt de ambitie om iets toe te voegen, om een meerwaarde te leveren.

Je ziet plenty mogelijkheden en kansen om bij te dragen aan het succes van je bedrijf of organisatie. Door je kennis, expertise en ervaring heb je een goed beeld van wat er speelt, zowel intern als extern. Je ziet gemakkelijk wat mogelijk is en waar kansen liggen.


Maar kom je er ook aan toe om al die ideeën daadwerkelijk tot een succes te maken? Door je gedrevenheid en enthousiasme, probeer je natuurlijk zoveel mogelijk van deze kansen te benutten. Waardoor je het risico loopt dat uiteindelijk geen enkel idee voldoende tijd en aandacht krijgt om tot volle wasdom te komen… Je uiteindelijke resultaat blijft hierdoor steken op een berg goede ideeën waarvan jij het gevoel houdt dat fantastische verbeteringen voor het oprapen liggen als ze maar serieus zouden worden opgepakt.

Als je dit herkent is de kans groot dat je een ideeëngenerator bent en (nog) geen ideeënwaarmaker.

Je hebt het weliswaar in je om werkelijk een stempel te drukken op het bedrijf, maar het lukt je niet om dit daadwerkelijk voor elkaar te krijgen en succesvol te zijn. En dat ligt dan niet aan je inzet, je passie en je ambitie, die is dik in orde. Alle ingrediënten zijn aanwezig en toch komt het er niet uit!

De oplossing: geef toe – vooral aan jezelf – dat het tijd is om niet alleen te denken aan succes, maar het ook daadwerkelijk te creëren.

Heb het lef om te kiezen en zet jezelf neer als waarmaker van je ideeën! Houd jezelf voor: jouw expertise is geen los zand. Jouw ideeën zijn geen luchtbellen die zomaar kapot knappen. Jouw ideeën zijn waardevolle strategieën om mee te bouwen aan het succes van het bedrijf.

Zodra je gaat denken als waarmaker, ontstaat een impact op jezelf en je omgeving die je als ideeëngenerator niet eens herkent.

Je beperkt je met een ideeëngeneratorbril tot de denker over oplossingen, tot de beschouwer die aan de zijlijn ziet hoe het beter zou kunnen. Met de waarmakersbril, kom je in actie en ben je op weg naar een daadwerkelijk resultaat.

Beslis daarom voor jezelf dat je een WAARMAKER bent en ga als zodanig denken.
 

Dit betekent wel dat je van het realiseren een vast onderdeel van je werk zult moeten maken.

Het idee bedenken is dan pas de eerste stap. Door vervolgens je tijd en aandacht te geven aan het waarmaken, zie je het daadwerkelijk groeien onder je handen, neemt het vaste vormen aan en wordt het uiteindelijk de nieuwe werkelijkheid.

Dit zijn drie tips om de omslag te maken van ideeëngenerator naar -waarmaker:

  1. Stel vast of jij een ideeëngenerator wilt zijn of waarmaker van ideeën. Alleen al die basale beslissing zorgt voor verandering. Jezelf bewust zijn van het feit dat je wilt denken als waarmaker helpt je om de juiste beslissingen te nemen en de dingen te doen die werkelijke veranderingen teweeg brengen. Denkend als een waarmaker, geef je jezelf toestemming om meer te zijn dan iemand die het beter weet aan de zijlijn.

  2. Kies 1 of 2 van je allerbeste ideeën om waar te gaan maken. Door niet alles op te pakken, maar juist te kiezen voor 1 of 2 ideeën, zorg je dat je het behapbaar houdt en ook de motivatie kunt vasthouden om het vol te houden. Omdat het een stap buiten je comfortzone is, vraag het al genoeg tijd, energie en aandacht om deze verandering vorm te geven op een deel van je werk. Meer tegelijk oppakken zorgt ervoor dat de kans groot is dat je geen succes zult boeken, omdat je ver voor de finishlijn al weer teruggevallen bent in je genererende modus.

  3. Zorg dat je het implementeren van je ideeën systematisch doet en hier wekelijks serieus tijd aan besteed, zodat je de resultaten stap voor stap onder je handen ziet groeien. Creëer systemen en structuren die ervoor zorgen dat het waarmaken van je ideeën een integraal onderdeel van je werkzaamheden wordt. Je kunt hierbij denken aan vaste tijden waarin je met dit werk aan de slag gaat, zodat je niet in de valkuil stapt om binnen je comfortzone te blijven door te denken ‘ik pak het morgen wel op’.

Kortom: alleen al het kiezen waarmaker te zijn, maakt een wereld van verschil in de praktijk. Kiezen en daadwerkelijk aan de slag gaan om je successen te realiseren is dan (bijna) een logisch gevolg!

 

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.