Logo
  • Achtergrond
  • 30 augustus 2016
  • Peter van den Hout

Is online leren in 2020 de norm?

Leren via online weg zal de komende jaren verder toenemen. Met name voor korte en direct toepasbare kennis is het uitermate geschikt. De vraag is of daarmee klassikaal leren ook afneemt, want online mis je toch de sociale interactie die je klassikaal wel hebt. Of niet?

Beeld Is online leren in 2020 de norm?

Deze vraagstukken kwamen aan bod tijdens een rondetafeldiscussie bij online opleidingsinstituut SkillsTown. Aan de hand van verschillende stellingen wordt het ‘leerlandschap’ van 2020 geschetst.

STELLING: Online leren is in 2020 de norm (in tegenstelling tot klassikaal leren).

Danny van Heesch, Performance Consultant bij SkillsTown: “Ook online biedt mogelijkheden tot interactie. Met virtual reality kun je zelfs een klaslokaal simuleren. Dat is misschien wel interactiever dan met z’n allen in een collegezaal zitten. Ik heb mijn studie cum laude afgerond, zonder ook maar één hoorcollege te volgen. Ik ging overigens wel naar de werkcolleges.”

Kasper Boon, boardmember SkillsTown: “Het is vooral de manier waarop we leren die de komende jaren gaat veranderen. Het gaat daarbij niet zozeer om het medium of het lesmateriaal…”

Hans Schuurmans, CEO SkillsTown: “Ik durf zelfs te beweren dat we in 2020 de term ‘online’ helemaal niet meer gebruiken om een leervorm aan te duiden. De manier waarop leren wordt aangeboden is razendsnel aan het veranderen. Verschillende leervormen zullen met elkaar integreren. Tegelijkertijd is het huidige onderwijsstelsel een zwaar verouderd gedrocht aan het worden… Ik bedoel: wie leert Excel tegenwoordig nog in een klasje? De leermarkt heeft – net als allerlei andere markten – met disruptive technologies te maken. Aanbieders kunnen hier niet omheen, want klanten vragen om nieuwe manieren van leren.”

Renée van Tulder, voormalig Manager Belastingdienstacademie: “We moeten weg van de vorm en terug naar het vraagstuk. Bepaal per situatie wat de meest passende leervorm is. De oplossing zal afhankelijk zijn van de context. Wat is in dat geval het meest efficiënt en effectief? Die vraag moet je steeds beantwoorden.”

Bauke Zeilstra, voormalig Directeur Belastingdienstacademie: “We moet eerst nadenken over presteren en daarna weer kijken wat dit precies betekent voor het leren. Als ik het met een organisatieadvies-bril bekijk start ik aan de voorkant door gesprekken te voeren met de business om samen vast te stellen welk probleem we nu proberen op te lossen. Op basis daarvan ga ik kijken naar mogelijke interventies, waarvan leren of opleiden er één kan zijn.”

Van Tulder, voormalig Manager Belastingdienstacademie: “Als een organisatie moet veranderen lopen we dan tegen een systeem- of leerprobleem aan? Ik denk dat eerste. Managers weten vaak niet wat er aan de hand is in dit kader. En zeggen dan: doe maar een opleiding, dan komt het wel goed. Maar dan wordt het echte probleem niet aangepakt.”

Hans van der Spek, Manager Kenniscentrum HCM bij Berenschot: “Daarvoor moet je ook de juiste vragen en bijbehorende verwachtingen ophalen binnen de organisatie. Op opleidingsgebied moet HR aan de directie vragen wat volgens hen het resultaat zou moeten zijn. Eis die duidelijkheid, want anders kun je wel eens de mist ingaan met een compleet verkeerde interventie vanuit HR.”

Zeilstra: “Opleidingen worden nog te vaak als stoplap gebruikt door het management. We gooien er een paar cursussen tegenaan, we richten een interne academy in… Opgelost!”

Van Tulder: “Terwijl managers juist alles in handen hebben om een lerende organisatie te faciliteren. Ze beschikken namelijk over belangrijke leertools, zoals het voeren van inhoudelijke gesprekken met medewerkers en het geven van constructieve feedback.”

Schuurmans: “Als het gaat om leren maakt de vorm waarin het wordt gegoten eigenlijk niet uit, zolang het onderwerp maar interessant genoeg is. Dat motiveert! Daarom kun je de regie prima bij de medewerker zelf leggen. Als die geïnteresseerd en dus gemotiveerd is, dan vindt hij de kennis die hij nodig heeft vanzelf. Bied hem dus een breed pallet van mogelijkheden aan, waarin hij zelf zijn weg kan vinden.”

Het nieuwe leren bij WE Fashion en A&O-fonds Provincies

HR Academy organiseert op 22 september een kijkje in de keuken bij SkillsTown in Eindhoven. Tijdens dit kijkje nemen wij u mee in de wereld van nieuwe technologieën op het gebied van kennis verspreiding en laten wij u zien in hoeverre deze innovaties invloed hebben op de traditionele manier van leren. In het Experience Lab van SkillsTown gaat u aan de slag met deze nieuwe technieken. U ervaart zelf hoe het is om u te wanen in een andere wereld met behulp van een Virtual Reality bril en ziet door de Google Glass hoe praktische handelingen nog gemakkelijker worden.

Daarnaast worden twee cases gepresenteerd van organisaties die op zeer innovatieve wijze invulling geven aan het nieuwe leren. Zo laat A&O fonds Provincies u zien hoe zij ruim 2.500 provinciemedewerkers motiveren om te leren. En WE Fashion legt uit hoe zij verschillende leermethodes combineren om tot betere prestatie van hun medewerkers te komen.

Klik hier voor meer informatie over dit kijkje in de keuken

HR Academy - Kennis op niveau! HR Academy is er speciaal voor HR-professionals en functionarissen met personeelsverantwoordelijkheid. Want we hebben ons helemaal gespecialiseerd in kennisopleidingen op het gebied van human resources management. We weten hoe breed dat speelveld is en we kennen de veelheid aan onderwerpen waarvan je op de hoogte moet zijn. Daarom helpt HR Academy je om in jouw dagelijkse praktijk effectief te zijn en te groeien in je vak. Daarvoor bieden we je hoogwaardige opleidingen om je kennis op niveau te brengen én te houden. Van wet- en regelgeving tot strategie en beleid.

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.