Logo
  • Nieuws
  • 27 juli 2018
  • Bron: Effectory

De vier universele pijlers van medewerkersbetrokkenheid

Wat verlangen medewerkers van hun werkgever? Onder andere een goede feedbackcultuur. Helaas wordt de feedback van medewerkers nog onvoldoende benut zo blijkt uit The Global Employee Engagement Index™ van Effectory. 

Beeld De vier universele pijlers van medewerkersbetrokkenheid

Voor het onderzoek ondervroeg Effectory 18.000 medewerkers in 56 landen. En daar kwamen vier universele wensen uit.

Het onderzoek richtte zich op 21 belangrijke HR-thema's, waaronder betrokkenheid, bevlogenheid en motivatie. Nederland staat met 27% betrokken en bevlogen medewerkers op plaats 31 van de 56. Chili voert met 51% de lijst aan, Hong Kong sluit de lijst met 6%.
Nog een hoop te doen dus, want medewerkersbevlogenheid is van vitaal belang zo blijkt uit onderzoek. Door employee engagement gaat de prestatie met 26% omhoog, heb je 60% minder personeelsverloop en verbetert de alignment met 28%.

Waardoor verkrijgt u nu die medewerkersbevlogenheid? Hieronder de 4 universele wensen uit het onderzoek en de belangrijkste onderzoeksresultaten.

1. Een overtuigende bedrijfscultuur

Medewerkers willen een bedrijfscultuur waar ze bij passen, worden gewaardeerd en trots zijn op wat de organisatie doet en waar zij voor staat.

Belangrijkste onderzoeksresultaten:

  • Een kwart van de medewerkers is bijzonder trots op hun organisatie
  • Het merendeel van de medewerkers voelt een ‘cultural fit’
  • Multinationals hebben moeite om medewerkers hun waardering te tonen

2. Een optimale werkomgeving

Medewerkers willen vrijheid hebben om te werken en te presteren, willen doen waar zij goed in zijn en hun vaardigheden ontwikkelen.

Belangrijkste onderzoeksresultaten:

  • Jonge medewerkers willen meer flexibiliteit in het werk. Zij willen graag de voordelen van flexibiliteit combineren met de zekerheden van een vast dienstverband.
  • In het algemeen weten multinationals rol en talent goed aan te laten sluiten
  • Bijna de helft van de ondervraagde werknemers heeft het idee dat ze meerdere ontwikkelmogelijkheden hebben.

3. Uitzonderlijke leiders

Werknemers willen CEO’s en directie die inspireren, vertrouwen geven, op de hoogte zijn van wat er speelt en die communiceren.

Belangrijkste onderzoeksresultaten:

  • De meeste CEO’s en directieleden ontberen vertrouwen
  • Er wordt meestal nog top-down gecommuniceerd, wat een obstakel vormt om strategische doelen te bereiken
  • De meeste directieleden weten niet wat er op de werkvloer speelt

4. Inspirerende managers

Werknemers willen managers die motiveren, daadwerkelijk iets doen met medewerkersfeedback en effectief zijn in people management.

Belangrijkste onderzoeksresultaten:

  • Medewerkers zijn over het algemeen tevreden met hun directe manager.
  • Managers weten steeds beter te motiveren.
  • Lijnmanagers hebben hun ‘people skills’ ontwikkeld.
  • Medewerkersfeedback wordt te weinig benut.

Lees hier het gedetailleerde verslag van het onderzoek van Effectory.

 

 

Producttips