Betrokken medewerkers hebben hart voor de zaak, melden zich niet snel ziek en bepalen voor een groot deel het succes van je organisatie. Die wil je dus maar al te graag hebben. De vraag is natuurlijk ‘Hoe krijg je betrokken medewerkers?’ Dat begint bij achterhalen hoe je medewerkers aankijken tegen hun werk en hun organisatie. En als je weet wat ze goed en minder goed vinden, de verbeterpunten aanpakken.
Handsfree bellen achter het stuur is wettelijk toegestaan. Veel werkenden maken dan ook weleens gebruik van hun reistijd om even wat telefoontjes te plegen of bijvoorbeeld online aan te haken bij een vergadering. Wel zo efficiënt. Maar hoe veilig is dat eigenlijk? En hoe sta je daar als werkgever tegenover?
Dit jaar heeft Visma Nmbrs speciaal voor HR-professionals in Nederland een HR-kalender gemaakt. In dit e-book vind je alle verplichte vrije dagen, feestdagen om bij stil te staan, interessante HR-events en pro tips om jou te helpen met je werk!
Al jaren is het bedrijfsleven doordrongen van de noodzaak om snel te kunnen inspelen op veranderingen. En dus om anders leiding te geven. Marcel Levi, ten tijde van de coronacrisis CEO van het UCLH, pleit dan ook voor 'de professional in de lead'.
Ons karakter ligt grotendeels vast. Beslissingen nemen we onbewust. Leidinggevenden kunnen daarom ook maar beperkt invloed uitoefenen op hun medewerkers. Hoe kunnen organisaties dan toch het beste uit hun personeel halen? Daarover geeft neurowetenschapper Dick Swaab een presentatie tijdens HR DAY 2022.
Hoe kunnen managers de gevolgen van inflatie en krimp die bedrijven de komende tijd gaan geselen het hoofd bieden? De verwachte omstandigheden komen al tientallen jaren niet meer voor. En de collectieve kennis hierover is weg, leidinggevenden van weleer zijn met pensioen, zo constateerde deze week de Financial Times. Maar ervaring van vroeger is niet nodig om nieuwe crises te weerstaan. In de afgelopen stressvolle periode zijn er bijvoorbeeld talloze 'pop-up leiders' ontstaan.
Verticaal management staat op het punt van omvallen, terwijl horizontale aansturing steeds meer de norm wordt. Simon van Esch en Evert Hatzmann beschrijven het in hun boek 'Hoezo hiërarchie?'.
L&D-professionals maken steeds meer gebruik van tools om het leren op de werkplek te faciliteren. Dit en meer blijkt uit The LinkedIn 2022 Workplace ‘The Transformation of L&D.’
Een positieve organisatiecultuur bestaat uit vier elementen. Deze vier elementen versterken elkaar. Je kunt ze ontwikkelen met gerichte teamsessies en interventies. In deze blog introduceert consultant organisatiecultuur en positief leiderschap Marcella Bremer het concept Positieve cultuur en geeft ze voorbeelden en oefeningen voor element 1: positief denken en doen.
Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.