Logo
  • Opinie
  • 9 mei 2016

Schadenfreude: leedvermaak voor de HR Businesspartner

Herken jij het stiekem ook weleens? Dat we heimelijke vreugde hebben over het verdriet en de mislukking van anderen, ter bevestiging van ons eigen geluk? Schadenfreude, noemen onze Duitse buren dit. Programma’s vol van op tv: Help, mijn man is klusser, Een dubbeltje op z’n kant. Maar ook HR lijkt niet zonder leedvermaak te kunnen…

Er zijn HR Businesspartners die op de stoel van de manager gaan zitten en het ‘overnemen’. Daar tegenover staan HR Businesspartners die te beschouwend blijven, niet echt instappen en dus geen verantwoordelijkheid nemen. In beide gevallen vinden we dat de managers het niet goed doen, en dat wij het beter kunnen. Het leidt bij HR tot een gevoel van ‘zie je nou wel, jullie kunnen er niets van’. Ook een vorm van Schadenfreude wat mij betreft.

Uit een gesprek dat ik had met Verena Vos, strategisch adviseur bij gemeente Amsterdam, bleek ook hoe moeilijk het soms is om in het ‘midden’ te blijven staan. Wat is het ‘midden’ dan? En wat heb je hiervoor nodig? Vertrouwen, zegt zij. Zij weet vertrouwen te winnen doordat zij laat zien dat ze lef heeft, durft te pionieren en niet opgeeft. Naast het management te gaan staan en de discussie aan durven gaan vanuit gelijkwaardigheid. Maar ook vertrouwen winnen door een goed beeld te vormen van wat er speelt in de business en weet hebben van wat er nodig is. En voegt zij toe: ‘’afspraak is afspraak’, waarbij dingen ook daadwerkelijk afgemaakt worden.

Regisseer het menselijk kapitaal

Als HR Businesspartner ben je regisseur. Je regisseert het menselijk kapitaal in de organisatie samen met het management. Je voelt je hier ten diepste verantwoordelijk voor. Je verantwoordelijk voelen hoeft niet automatisch te betekenen dat je altijd moet weten wat er precies moet gebeuren. In het niet weten en dit durven uitspreken zit namelijk veel vaker de middenweg. Je weet in ieder geval als geen ander dat tv-programma’s met Schadenfreude niet bijdragen aan duurzame ontwikkeling van medewerkers, leiderschap en cultuur. Misschien goed voor de korte termijn KPI’s, maar ze dragen niet bij aan de strategische doelstellingen van jouw organisatie.

Ik laat mij inspireren door de interviews die wij gehouden hebben met succesvolle HR Businesspartners en door de gast bloggers met wie wij werken vanuit het HR Ontwikkelhuis. Het volledige interview met Verena Vos is hier terug te vinden.

Producttips