Logo
  • Achtergrond
  • 27 juli 2017
  • BeFrank

Millennials gaan voor aandacht en plezier

Bedrijven moeten zich meer verplaatsen in de belevingswereld van millennials. Doen ze dat niet, dan raken ze snel uit beeld als aantrekkelijke werkgever. Dat was vorige week de belangrijkste conclusie tijdens de lunchsessie ‘Wat drijft millennials?’.
Beeld Millennials gaan voor aandacht en plezier

Deze goed bezochte bijeenkomst werd georganiseerd door online pensioenuitvoerder BeFrank met als doel om HR-managers te informeren over de drijfveren van deze jongste generatie op de werkvloer en het uitwisselen van ervaringen. “Weten wat millennials beweegt is ontzettend belangrijk”, vertelt Elbrich Batstra van YoungCapital, HR-manager van het jaar. “In 2020 bestaat de helft van de werkenden in ons land uit mensen van deze generatie. In 2030 is hun aandeel op de arbeidsmarkt zelfs gestegen naar 75 procent. Het is dus wel zaak dat je een beetje in de huid kruipt van mensen die jouw bedrijf de komende jaren gaan versterken.”

Plezier in het werk

Plezier is voor deze generatie in ieder geval het belangrijkste aspect aan een baan (90 procent). Dat blijkt uit een onderzoek dat BeFrank heeft laten uitvoeren onder ruim 1.000 millennials. Salaris (64 procent), leuke collega’s (61 procent) en uitdaging (53 procent) volgen op enige afstand. “Werk dat bij je past, waar je je goed bij voelt. Voor deze generatie is dat extreem belangrijk”, vertelt Marianne de Boer, directievoorzitter van BeFrank. “Om die reden hebben wij onze selectieprocedure verder aangescherpt, zodat we aan de voorkant nu ook heel goed onderzoeken of iemand als persoon met onze bedrijfscultuur matcht. Als millennials zich thuis voelen bij je organisatie, dan is de kans dat ze blijven namelijk ook een stuk groter.”

Zelf hersenen gebruiken

Volgens Batstra van YoungCapital draait het bij deze generatie vooral om zelfbeschikking. Het gevoel dat je in staat bent om zelf keuzes te maken, of het nu gaat om de kleur van de bloemen bij de receptie of de knoop doorhakken bij een offertetraject. “Millennials willen gezien en gehoord worden. Stel ze dus in staat om hun hersencapaciteiten te gebruiken en voornamelijk zelf te laten beslissen”, aldus Batstra. Als voorbeeld van een sector waar het volgens haar heel lastig is, noemt ze de zorg. “Steeds meer zorgorganisaties hebben moeite om jonge mensen aan zich te binden. Iets dat mede wordt veroorzaakt door de patronen in het werkveld. Dan gaat het om medewerkers die vastzitten aan protocollen (welke natuurlijk nodig zijn voor kwaliteit van de zorg) maar nauwelijks iets te zeggen hebben over de manier waarop ze hun werk uitvoeren. Dit is een dilemma voor deze sector. Millennials kunnen daar moeilijk mee omgaan en haken om die reden sneller af” Maar dat deze jonge generatie per definitie niet honkvast zou zijn, is een stelling die we volgens Batstra naar het rijk der fabelen moeten verwijzen. “Ze willen best trouw zijn, als je ze maar blijft prikkelen en continu nieuwe dingen voorschotelt zodat ze zich kunnen ontwikkelen.”

Over de millennials

  • Gemiddeld genomen barsten ze van de ambitie.
  • Authenticiteit vinden ze belangrijk.
  • Ze werken graag flexibel in een omgeving waar ze zich kunnen ontwikkelen.
  • De behoefte om nieuwe dingen te leren gaat continu door.
  • De millennial is eerder bereid om iets te doen als hij weet waarom.
  • Ze zijn steeds op zoek naar efficiency in hun werk.
  • Zelf werktijden invullen wordt erg gewaardeerd, maar thuiswerken is veel minder populair dan we vaak denken.
  • Het pensioenbewustzijn is laag, ze leven meer in het hier en nu dan met het oog op de toekomst.
  • Millennials hebben, meer dan voorgaande generaties, een goed gevoel voor wat klanten willen.
  • Maatschappelijke, politieke en economische omstandigheden houden ze goed in de gaten.

Over het onderzoek

Het onderzoek is uitgevoerd door PanelWizard Direct. Dit is het onderzoekspanel van Kien onderzoek en telt ruim 30.000 leden van 16 jaar en ouder. De panelleden hebben vooraf aangegeven mee te willen werken aan marktonderzoek. PanelWizard hanteert de Gouden Standaard van MOA, dé branchebreed erkende wegingbenadering voor onderzoeksresultaten. Aan dit onderzoek hebben ruim 1.000 Nederlanders meegewerkt die geboren zijn tussen 1982 en 2002.

BeFrank is een moderne online pensioenuitvoerder en biedt werkgevers een duidelijk pensioen tegen lage kosten. We doen er alles aan om pensioen zo eenvoudig en duidelijk mogelijk te maken. Zowel werkgever als werknemer hebben eenvoudig realtime inzicht in alle pensioengegevens. Zo willen we pensioen weer dichter bij mensen brengen.

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.