Logo
  • Opinie
  • 15 december 2014

Hoe zorg je dat elektrisch rijden goedkoper blijft dan rijden op benzine of diesel?

Scepsis over elektrisch rijden. Het hoort erbij. Bij elektrisch rijden zijn er twijfels over de gebruiksmogelijkheden*: haal ik mijn bestemming wel en ben ik niet de hele dag aan het laden? Recent hoorde ik een nieuwe: tanken zou in sommige gevallen goedkoper zijn dan opladen.

* De vijf meest gehoorde vooroordelen over elektrisch rijden

Laden alleen nog maar voor het milieu?

Een eigenaar van een elektrische auto bij mij in de straat omschreef zijn ‘laadstrategie’ als volgt:
“Prijstechnisch is het niet meer interessant om mijn Outlander op te laden. Laden doe ik alleen voor het milieu.”

Een werknemer van een leasemaatschappij zei er het volgende over:
“Wanneer een gebruiker aangewezen is op openbare laadpunten kan het zijn dat laden zelfs duurder is dan tanken".

Laden op straat is duurder geworden

Er is er iets veranderd rond het opladen van elektrische auto’s. Als je je elektrische auto oplaadt bij een openbaar laadpunt betaal je sinds 1 juni van dit jaar waarschijnlijk meer dan daarvoor.
Hoe dat komt?
De overheid verplicht eigenaren van publieke laadpunten om de kosten van beheer en onderhoud vanaf 1 juni 2014 in rekening te brengen. Dat deden ze daarvoor niet, vanwege subsidies en andere vormen van financiering. Het nadeel van deze verandering is dat het laden op straat in veel gevallen duurder is geworden. Toch zit er ook een voordeel aan: het wordt nu voor marktpartijen interessant te investeren in openbare laadpunten. Op deze manier ontstaat er sneller een dekkend netwerk.

Maar is opladen duurder dan tanken?

Om de kletspraatjes van de feiten te onderscheiden, heb ik een paar sommetjes gemaakt. Allereerst voor de Mitsubishi Outlander uit de eerste uitspraak hierboven. De Outlander is een vrij grote zogenaamde plug-in hybride met een benzinemotor (PHEV). Je kunt er zowel elektrisch als op benzine mee rijden. Klopt het dat je deze auto met de nieuwe laadtarieven beter niet meer kunt opladen?
Het antwoord is nee. Zelfs als je oplaadt bij een duurdere openbare laadpaal is elektrisch rijden in een Outlander 33% goedkoper dan op benzine.
Dan de vergelijking tussen een volledig elektrische auto en een kleine diesel auto. Valt die in het voordeel van de diesel uit?
Meestal niet. Een elektrische Renault Zoe is qua grootte vergelijkbaar met een Renault Clio. De brandstofkosten van een Renault Zoe (geladen aan een openbare laadpaal) liggen ongeveer 30% onder die van een Renault Clio op diesel. Laad je de Zoe op aan een snellader dan wint de Clio het in de meeste gevallen. 
Laden bij eigen oplaadpunten (thuis of op het werk) is altijd goedkoper dan benzine of diesel. Dat scheelt minimaal 20%. Die oplaadpaal is dus snel terugverdiend.
Let op: ik heb alleen naar de brandstofkosten gekeken. Andere kosten zoals wegenbelasting en accukosten heb ik buiten beschouwing gelaten. Daarnaast bleek dat er nog veel beweging is in de tarieven van openbaar opladen, ik ben uitgegaan van de meest gangbare tarieven.

Werkgever, wat is jouw EV-beleid?

Als je PHEV's in de lease hebt, is het sowieso verstandig om te zorgen voor oplaadpunten bij het bedrijf. De baten zijn groter dan de kosten. Daarnaast kan het geen kwaad te letten op mogelijkheid van thuisladen voordat een werknemer een PHEV in de lease krijgt.
Efficiënte inzet van elektrische auto's begint al vóór aanschaf of lease. Dit doe je met een beleid voor elektrische voertuigen (EV-beleid) als onderdeel van je mobiliteitsbeleid. Je mobiliteitsbeleid start bij de vervoersbehoefte van je bedrijf en vertaalt die behoefte naar een aanbod van mobiliteit. Dat kunnen auto’s zijn, elektrische auto’s, laadpalen, maar ook mobiliteitskaarten, e-bikes en fietsen. Je mobiliteitsbeleid is dus meer dan een inkoopbeleid of wagenparkbeleid. Op deze manier bepaal je het ideale en meest kostenefficiënte vervoersaanbod voor jouw organisatie. Met een onderbouwde rol voor de elektrische auto.

Hoe ziet jouw EV-beleid er uit?

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.