Logo
  • Nieuws
  • 6 april 2018
  • Bron: FINTREX

7 succesfactoren voor aantrekkelijk werkgeverschap in een krappe arbeidsmarkt

Uit onderzoek van het CBS blijkt dat de werkloosheid in 2018 steeds verder zal dalen. Gemiddeld is het aantal werklozen in het eerste kwartaal van dit jaar afgenomen met 10.000 personen per maand. In deze krappe arbeidsmarkt blijkt het voor werkgevers steeds lastiger om de juiste medewerker aan te trekken en te behouden. Wat zijn de succesfactoren voor aantrekkelijk werkgeverschap volgens de 10 meest aantrekkelijke werkgevers in klantcontact?

Beeld 7 succesfactoren voor aantrekkelijk werkgeverschap in een krappe arbeidsmarkt

Recruitmentbureau FINTREX heeft in samenwerking met onderzoeksbureau Klantcontact Monitor een grootschalig onderzoek uitgevoerd naar de meest aantrekkelijke werkgevers in de klantcontact branche. Uit het onderzoek ‘Baas in Contact’ blijkt dat de arbeidsomstandigheden en de match tussen de medewerker en de organisatie de belangrijkste factoren zijn die bepalen hoe prettig het is om bij een organisatie te werken, maar hoe kun je in de praktijk zorgen voor aantrekkelijker werkgeverschap?

Na het onderzoek hebben de volledige top 10 van aantrekkelijke werkgevers in de klantcontact branche, inclusief de top 3 bestaande uit Gemeente Ede, de Efteling en Robeco, gekeken naar de reden achter hun succes. Waarom zijn zij de meeste aantrekkelijke werkgevers in hun branche? En hoe kunnen andere organisaties leren van de best practices uit de klantcontact branche? De top 10 biedt een exclusief kijkje achter de schermen door 7 praktische tips te delen om de aantrekkelijkheid van een organisatie te vergroten:

  1. Focus op betrokkenheid van de klantcontact specialist. Geef helderheid waar de organisatie voor staat, deel de visie en de ontwikkelingen in het bedrijf en de zorgpunten. Laat medewerkers participeren in deze ontwikkelingen.
  2. Durf te veranderen en te vernieuwen. Daag de klantcontact specialisten én jezelf uit om iedere week iets anders te doen. Kijk als een startup naar de dingen die je als organisatie doet. Of het nu de werkplek is of het proces.
  3. Zorg voor verbinding tussen de medewerkers. Stimuleer samenwerking en begrip bij de stakeholders. Laat medewerkers eens meelopen bij andere afdelingen.
  4. Stimuleer autonomie en regelkracht. Laat de medewerkers meer invloed uitoefenen op de indeling van hun werk, laat ze afwijken van het proces en verbetertrajecten opstarten. Het zijn vakspecialisten die de ruimte moeten krijgen om hun kennis ook in te zetten. Dit heeft een positief effect op zowel verzuim als ongewenst verloop.
  5. Maak samen de kernwaarden tastbaar. Levende kernwaarden zijn essentieel. Maak kernwaarden daarom tastbaar door ze uniek te formuleren, medewerkers voorbeelden aan te laten dragen en vertoond gedrag continu af te zetten tegen de kernwaarden. Maak de kernwaarden onderdeel van de cultuur en DNA van de afdeling.
  6. Geef de klantcontact specialist wat hij of zij verdient. Zij verdienen alle waardering die je kunt geven, met complimenten, schouderkopjes, prettige werkomgeving en ook goede arbeidsvoorwaarden.
  7. Zoek de oprechte passie en mens in het selectieproces. Waar ligt zijn of haar intrinsieke motivatie? Ambitie? Waardoor gaat de persoon stralen? Waar klikt het? Laat de potentiële medewerkers vooral ook tijdens de selectie al kennismaken met de organisatie en de eventuele collega's. Pas dan kan de organisatie hen echt raken.
 
 


 

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.