Logo
  • Nieuws
  • 26 mei 2016
  • Mariel Hovemann
  • Bron: NOS

Werkgevers: we moeten digitale stress aanpakken

In Frankrijk is een wet goedgekeurd die mailen na werktijd verbiedt en in Duitsland kregen werknemers van BMW al 2 jaar terug het recht onbereikbaar te zijn op bepaalde tijden. Werkgeversvereniging AWVN zegt nu ook dat het continu 'aan' staan een probleem kan vormen voor de gezondheid van werknemers zo meldt de NOS.

Beeld Werkgevers: we moeten digitale stress aanpakken

Volgens AWVN-woordvoerder Jannes van der Velde is het een werkgeversprobleem maar het gaat verder dan alleen de werkmail. Volgens hem past het wettelijk verbieden van mailen na werktijd niet in onze cultuur maar dat er iets moet gebeuren om de digitale stress te verminderen is duidelijk zo laat hij de NOS weten. Van der Velde: "Onze adviseurs voeren op dit moment gesprekken met grote werkgevers om te kijken wat we kunnen doen."

Geen laptops, geen e-mail op telefoon en bureaus omhoog

Met de huidige 24-uurseconomie is een goede werk/privébalans soms lastig te krijgen en behouden. De NOS haalt een bedrijf aan dat hier bewust op let. Op een voor menigeen ‘drastische’ manier: iedere dag gaan om 18.00 uur de bureaus letterlijk omhoog en kan er niet meer gewerkt kan worden. Een ritueel om te onderstrepen dat ze een goede werk/privébalans hoog in het vaandel hebben staan aldus Sander Veenendaal, eigenaar van het Haarlemse communicatiebureau Heldergroen. Het gaat zelfs zover dat de werknemers geen laptops krijgen en ook geen e-mail op hun telefoon. Volgens Veenendaal zit de doordravende economie tussen je oren en die kun je ook stopzetten. Bij Heldergroen lijkt het te werken, er zijn wel eens mensen ziek maar nooit lang. En ook een burn-out verwacht hij in de ‘sfeer die in het team hangt’ niet zo snel.

Producttips

Ook interessant

Vitaliteit, zo maak je er werk van
Download de gratis whitepaper

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.