Logo
  • Nieuws
  • 6 juni 2016
  • Bron: Lengersdorf

Tips voor gezondere werknemers: teambuilding & mental health

Gezondheid heeft niet alleen met je fysieke gesteldheid van doen, maar zeker ook met je mentale. Als werkgever kun je je werknemers daarbij helpen. Bijvoorbeeld door teambuilding en gezamenlijk lunchen in de kantine. Enkele tips voor de werkgever en de werknemer.

Beeld Tips voor gezondere werknemers: teambuilding & mental health

Tip 1: Iedereen op de juiste plek

Het is belangrijk om het energieniveau van mensen te verhogen, zowel fysiek als mentaal. Net zo belangrijk is het om deze (extra) energie te behouden voor de mensen en de organisatie. Om dit te bewerkstelligen, is het goed om te weten of iedereen op de juiste plek zit en hoe de teamdynamiek binnen de teams is.

Tip 2: Interactie buiten de werkplek

Een gezonde werknemer die lekker in hun vel zit, kan lang niet alleen maar op de werkplek zelf gerealiseerd worden. Breng je personeel ook buiten de werkvloer met elkaar in contact. Belangrijk hierbij is een goede work/life balans. Zorg voor een goede kantine waar men samen kan komen, organiseer borrels op de vrijdagmiddag of spreek af voor een picknick in het park.

Tip 3: Sociaal maatschappelijk betrokken

Goed voor welzijn, gezondheid én team-building zijn initiatieven gericht op de lokale gemeenschap. Een goed voorbeeld hiervan is een sociaal maatschappelijke dag, waarop vrijwilligerswerk wordt verricht, even weg van de werkstress. Hierbij kan bijvoorbeeld gedacht worden aan een uitje met ouderen uit een verzorgingstehuis of het samenstellen van kerstpakketten voor hen die het minder breed hebben.

Tip 4: Dagelijkse ‘mental health break’

Om even te ontsnappen aan de stress die werk kan opleveren, is het inschakelen van een mental health break een aanrader. Neem de stress en drukte weg door de computers even uit te schakelen en ruimte te maken voor bijvoorbeeld meditatie of simpelweg dagdromen. Dit hoeft niet langer dan een kwartier te duren, waarna iedereen weer met een frisse blik aan de slag kan!

Tip 5: Mentale fitheid is bijna altijd een gevolg van lichamelijke fitheid

Dit is een notie die in de  moderne wereld nog maar al te slecht begrepen wordt. 'Slechts' trauma’s, verwaarlozing en rouw zijn hier de uitzonderingen op. Een bijzondere winst op het gebied van lichaam-geest verbeterend welzijn is het in orde maken van je (darm)slijmvliezen en microbioom (flora), maar dit is vaak een hele kunst en is daarom alleen aan te raden onder begeleiding van experts.

Tip 6: Aandacht voor ambities

Vrijwel alle werknemers hebben ambities en doelen. Voor een werkgever is het belangrijk om te ontdekken wat deze zijn. Laat je personeel hardop dromen en kijk hoe persoonlijke ambities gecombineerd kunnen worden met de bedrijfsambities. Wat is er mooier dan samen groeien naar een doel!

Tip 7: Werkgever als voorbeeld

Gezond personeel begint bij de werkgever als goed voorbeeld. Eisen en verplichtingen stellen, is lang niet altijd dé manier om doelen te bereiken. Inspireer, licht voor, maak mensen bewust en geef het goede voorbeeld als werkgever. Verplichten werkt vaak averechts.

Tip 8: Werktelefoon voor werknemers

Rust buiten werktijd is zeer belangrijk op weg naar gezondere werknemers. Om werk en privé gescheiden te houden, is het goed dat medewerkers over een aparte werktelefoon beschikken, naast hun mobiele privé telefoon. Na werktijd en tijdens vakantie blijven werknemers dus alleen privé bereikbaar en is er ruimte voor ontspanning.

Tip 9: Zzzzzz…..

Slaap is essentieel voor de gezondheid; van structureel slechte slaap word je ziek. Helaas slaap je de ene nacht beter dan de andere. Wat kun je er aan doen om iedere nacht goed te slapen.

  •     Onderneem een uur voor het slapen gaan alleen nog maar ontspannende activiteiten;
  •     Vermijd alcohol- of cafeïne-houdende dranken voor het slapen gaan;
  •     Zorg voor een rustige en donkere slaapkamer;
  •     Zorg voor voldoende blootstelling aan natuurlijk daglicht overdag;
  •     Zorg voor voldoende beweging overdag;
  •     Vermijd sporten vlak voor het slapen gaan;
  •     Probeer regelmatige bedtijden aan te houden, ook in het weekend;
  •     Blijf na het ontwaken niet te lang in bed (maximaal half uur);
  •     Vermijd dutjes overdag.
 

Werknemerstips
Tip 1: Laat je gelden!

Denk mee met je werkgever over een gezondere werkvloer. Kom met initiatieven die jij en je collega’s zien zitten. Denk bijvoorbeeld aan een wekelijkse gezonde lunch, die elke week bereid wordt door een ander team of een sportdag met collega’s.

Tip 2: Zorg voor vastigheden

Vaste rituelen gedurende je werkdag hebben een positieve werking op jouw gezondheid. Denk hierbij aan een kopje koffie met een collega, of het lezen van een krantje aan het eind van de ochtend. Kleine dingen als deze maken een werkdag minder stressvol en brengen plezier in je werk.

Tip 3: Groen op je bureau

Planten produceren zuurstof en verhogen je productiviteit en creativiteit. Neem een plantje op je bureau of naast je werkplek. Naast de gezonde werking zorgt een plant ook voor een vrolijke sfeer op de werkvloer!

Tip 4: Waar krijg jij energie van?

Zorg dat je doet waar je energie van krijgt. Als je dingen doet die energie van je nemen en te weinig energie geven, ga dan in gesprek hierover met mensen die kunnen helpen dit te veranderen. Als je zoekt naar een omgeving waar je wel energie van krijgt, ga dan een gesprek aan met een loopbaancoach!

Tip 5: Word een vroege vogel!

Kijk naar iedere CEO van grote bedrijven en je zult zien dat zij allemaal één belangrijk ding gelijk hebben, namelijk vroeg opstaan. In de vroege uren van de ochtend is het nog lekker stil, in huis, buiten, maar ook vooral in de e-mail. Deze uren kun je gebruiken om:

  •     Alvast wat werk te verrichten zonder afgeleid te worden;
  •     Op je gemak te ontbijten;
  •     Een workout te doen;
  •     Een planning voor de dag te maken.

Tip 6: Durf te switchen

Als je niet 'happy' bent op je werk, heeft dat ook een effect op je gezondheid. Denk daarom na of dit de baan of functie is die je over 5 jaar nog wilt doen. Ga niet zitten wachten op acties vanuit de werkgever, maar ga zelf achter het stuur van je carrière zitten. Wacht niet op conflicten of transitievergoedingen, houd vooral de eer aan jezelf. Overleg met je manager wat jouw mogelijkheden nog zijn binnen het bedrijf. Of vraag of je een loopbaantraject mag starten om er achter te komen wat beter bij jou past. Neem hiervoor contact op met een loopbaanadviseur die dit samen met jou gaat uitzoeken.

Tip 7: Op naar huis!

Overuren werken en lange dagen maken, zijn slecht voor je gezondheid. Bovendien staan overuren lang niet altijd gelijk aan kwalitatief beter werk. Hoewel het soms lastig is, is het beter om na een dag werken van 9 tot 17 af te sluiten en naar huis te gaan. Morgen weer een dag!

Bron: 30 tips voor gezondere werknemers

Lees ook: Tips voor gezondere werknemers: sport & beweging op de werkvloer

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.