In onderstaande uitspraak, van ver voor het WWZ tijdperk, wijdde de kantonrechter onder meer een aantal fraaie bespiegelingen aan de noodzaak van mediation. Die beschouwingen (wijsheden eigenlijk) zouden, anno 2022, nog zo in diverse ontbindingsbeschikkingen kunnen worden geknipt en geplakt.
Zo’n beetje iedereen heeft tegenwoordig wel een mobiele telefoon met opnamefunctie. Een vraag die in de arbeidsrechtpraktijk regelmatig voorbij komt is of je als werknemer (met je telefoon of ander opname-materiaal) gesprekken met je werkgever mag opnemen.
Medewerkers die zelf de regie nemen over hun loopbaan en ontwikkeling. Veel werkgevers dromen ervan, maar bij weinigen is het ook praktijk. Aan de goede intenties van werkgevers ligt dat meestal niet, en ook niet aan het geld dat beschikbaar is voor duurzame inzetbaarheid. AWVN-adviseur Margreet Xavier komt in haar DI-praktijk drie redenen tegen waarom eigen regie vaak niet van de grond komt*. Lees hier wat u kunt doen om die drie obstakels te overwinnen.
Onlangs werd, in mijn optiek, een opvallende uitspraak uit 2019 gepubliceerd op rechtspraak.nl. Het ging om een officiële waarschuwing. Het komt natuurlijk wel vaker voor dat een werknemer een officiële waarschuwing krijgt en die waarschuwing door de werkgever aan het personeelsdossier wordt toegevoegd. Ook komt het vaker voor dat de werknemer hier dan schriftelijk tegen protesteert en verzoekt dat protest in dat zelfde dossier te stoppen om zo negatieve dossieropbouw tegen (proberen) te gaan. Wat in deze zaak gebeurde zie je minder vaak.
Monitoren van werknemers – big brother op het werk?! Hoe ver strekken de mogelijkheden eigenlijk om te controleren wat werknemers thuis uitvoeren en hoeveel werk zij verzetten?
Beoordelen van medewerkers is al jaren in ontwikkeling. En nu komt de coronacrisis daar doorheen. Hét moment om beoordelen de transformatie te laten maken naar werkelijk performance- en talentmanagement.
Het jaarlijkse functioneringsgesprek is voor zowel de werkgever als werknemer een spannend moment. Maar hoe ziet dat gesprek eruit nu we massaal thuiswerken? Nu medewerkers en managers elkaar niet dagelijks zien, kan het lastig zijn een eerlijke beoordeling te geven. Tijdens een crisis zoals deze veranderen doelen, prestaties en prioriteiten. Een functioneringsgesprek is daarom een goed moment om daarbij stil te staan.
De opkomst van de klusjeseconomie levert een groot risico op voor zowel ontwikkelaars als gebruikers van de bijbehorende platformen. De verleiding om te werken met de bekende 5-sterren waardering werkt niet bij mensen. Net zo min als de normaalverdeling in traditioneel performance management. Feedback is goed, maar houdt het wel menselijk.
Tijdens mijn coaching-sessies kom ik de meest uiteenlopende varianten van gedoe tegen. Wat het gedoe ook is, het heeft altijd dezelfde kenmerken: het kost een hoop tijd en energie.
Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.