Logo
  • Nieuws
  • 3 maart 2014

Eén derde medewerkers niet tevreden over beoordelingsgesprek en zoekt ander werk

Nederlandse werknemers zijn niet erg positief als het gaat om hun eindejaarsgesprek: één derde geeft aan dat het gesprek niet verlopen is zoals verwacht. Een groot deel hiervan meent naar aanleiding van de beoordeling dit jaar op zoek te gaan naar een nieuwe baan. Opvallend is dat 30 procent van de ondervraagden begin februari nog geen beoordelingsgesprek heeft gehad. Dit blijkt uit onderzoek van NationaleVacaturebank onder ruim 1.000 respondenten.

Beeld Eén derde medewerkers niet tevreden over beoordelingsgesprek en zoekt ander werk

Eerlijkheid wordt het belangrijkst bevonden tijdens het beoordelingsgesprek, aldus 63 procent van de ondervraagden. Een kwart vindt opbouwende kritiek in het gesprek van grote waarde. Ingrid Spierts van NationaleVacaturebank: "Traditioneel staan in de maanden december en januari de beoordelingsgesprekken op de agenda. Wat opvalt is dat werknemers een positieve beoordeling niet vanzelfsprekend vinden. Zij merken dat er op de werkvloer kritisch wordt gekeken naar prestaties én de bijbehorende beloning." Uit het onderzoek blijkt dat de respondenten wel waarde hechten aan het eindejaarsgesprek. Slechts 8 procent zegt het beoordelingsgesprek niet belangrijk te vinden.

Salarisverhoging

Het merendeel van de Nederlandse werknemers (70 procent) geeft aan geen salarisverhoging te verwachten. Eén op de tien verwacht wel een fikse stijging in salaris. Achteraf is de respondenten gevraagd hoe het beoordelingsgesprek is verlopen. 11 procent had een zeer positief gesprek en kreeg een flinke salarisverhoging. 28 procent kon niet rekenen op een loonsverhoging, maar was wel tevreden over de beoordeling. Voor één derde verliep het gesprek minder positief: 5 procent geeft aan dat de beoordeling kritischer was dan gedacht. Bij maar liefst een kwart (24 procent) verliep het gesprek totaal niet als verwacht, deze werknemers geven aan op zoek te gaan naar een andere baan.

Kritisch

Op de vraag hoe de manager zich gedraagt tijdens het beoordelingsgesprek, geeft 42 procent aan dat zijn of haar baas altijd positief is. 17 procent van de respondenten ervaart de manager als extreem onaardig tijdens het gesprek. Eén derde laat weten dat de manager kritischer is dan anders. Uit het onderzoek blijkt verder dat bij bijna één op de tien managers het zweet in de handen staat tijdens een beoordelingsgesprek: 8 procent van de ondervraagden geeft aan dat de manager zenuwachtiger is dan zij zelf.

Opstellen van een effectieve HR-cyclus

De jaarlijkse HR-cyclus is voor veel organisaties en medewerkers een verplicht nummer. En dat is jammer, want er is veel meer uit te halen! De achterliggende doelstelling moet juist zijn om slimme plannen te maken die leiden tot zichtbare resultaten in het werk. Plannen waar mensen enthousiast van worden en waardoor zij zich ontwikkelen op een manier die waardevol is voor henzelf en voor de organisatie. Meer informatie

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.