Logo
  • Nieuws
  • 5 maart 2018
  • Bron: Manutan

Bijna helft medewerkers houdt zich niet aan veiligheidsvoorschriften

47% van de medewerkers op de werkvloer geeft aan zich niet altijd aan de veiligheidsregels te houden. 39% geeft zelfs toe de veiligheidsvoorschriften weleens bewust te hebben genegeerd.

Beeld Bijna helft medewerkers houdt zich niet aan veiligheidsvoorschriften

Dit blijkt uit recent onderzoek van Manutan onder 865 werknemers die betrokken zijn bij veiligheid in de kantooromgeving en op de werkvloer in fabrieken, werkplaatsen en op buitenlocaties in Nederland. Naast een te hoge werkdruk, wordt door de medewerkers die de veiligheidvoorschriften bewust weleens negeren, vooral ook benadrukt dat de veiligheidsvoorschriften vaak onhandig zijn en belemmerend werken en daarom niet gehanteerd worden. Die gemakzucht kan tot tal van gevaarlijke situaties leiden. Maar liefst 35% van de medewerkers op de werkvloer geeft aan dat hoge werkdruk soms voor onveilige situaties zorgt. 30% verklaart weleens een fout gemaakt te hebben door vermoeidheid van te lang doorwerken. "Hier ligt een belangrijke taak voor de werkgever," aldus Jan Piet van Dijk, Director Operations Benelux en Veiligheidscoördinator bij Manutan. "Op het moment dat de veiligheid in het gedrang komt, moet er actief worden ingegrepen. Enerzijds door ervoor te zorgen dat de werkdruk niet te hoog is, anderzijds door het belang van veiligheid veel duidelijker aan de orde te stellen. Uiteindelijk zijn de veiligheid op de werkvloer en het opvolgen van de voorschriften de verantwoordelijkheid van de werkgever."

Preventiemedewerker?

Tweederde van de medewerkers op de werkvloer geeft aan weleens na te denken over mogelijke gevaren en 52% stelt dat onderschatting van risico’s ongevallen kan veroorzaken. Van Dijk: "Een preventiemedewerker kan voorkomen dat onveilige situaties ontstaan en uit de hand lopen door risico’s zichtbaar te maken en adviezen te geven. Punt is wel dat er bij slechts 53% van de ondervraagden een preventiemedewerker aanwezig is. En dat 17% niet eens zeker weet of er überhaupt een preventiemedewerker is. Daarvoor te zorgen, is dus een belangrijke stap richting meer veiligheid. Maar daarmee ben je er nog niet. 43% van de medewerkers geeft aan gemaakte fouten lang niet altijd te rapporteren en 17% vindt het lastig een onveilige situatie te melden. Het bespreekbaar maken van mogelijke risico’s is dus belangrijk.”

Producttips

Ook interessant

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.