Logo
  • Achtergrond
  • 20 september 2016
  • Yolanda Kuis en Jasper van Buul

Arbozorgsysteem in zes stappen

Als werkgever heeft u vanuit diverse wetgevingen zorgplicht voor uw medewerkers. U kunt (arbo)zaken, die u in de praktijk al lang uitvoert, vastleggen in een arbozorgsysteem. Hierbij gaat het niet om eenmalig zaken op papier te zetten, maar om een onderwerp dat systematisch aandacht nodig heeft. Dit stappenplan helpt u om uw arbozorgsysteem op te stellen.

Beeld Arbozorgsysteem in zes stappen

In het opzetten, invoeren en uitvoeren van dit systeem gaat tijd zitten. Het is dan ook aan te raden dat u een structuur opzet en dit onderwerp steeds terug laat komen in alle vormen van overleg en in alle lagen in de organisatie. U kunt zich hierbij laten ondersteunen door deskundigen van bijvoorbeeld een arbodienstverlener of kerndeskundige, maar u kunt zelf ook veel doen. Een voordeel van het zelf opzetten, invoeren en uitvoeren van het arbozorgsysteem is dat het een systeem wordt dat op maat is geschreven en dat in de organisatiecultuur past. Door er onder meer de OR of de personeelsvertegenwoordiging en medewerkers bij te betrekken, worden invoering en uitvoering eenvoudiger en het draagvlak groter.

Voordelen

Het vastleggen van (arbo)zaken in een arbozorgsysteem, kent verschillende voordelen:

  • Er kunnen geen misverstanden meer bestaan over de aanpak en uitvoering van arbozaken.
  • Bij groei van de organisatie is het eenvoudiger zaken te delegeren en hierbij te kunnen verwijzen naar procedures in een arbobeleid/arbohandboek.
  • De Arbowet vereist dat zaken worden vastgelegd en bij na controle gebleken gebreken kan de Inspectie SZW boetes geven.
  • Recente wijzigingen in de wetgeving ten aanzien van ziekteverzuim: het loont om preventief verzuimbeleid te voeren. Het aloude gezegde 'voorkomen is beter dan genezen' geldt zeker in verzuimcases.
  • U heeft een stappenplan om een arbozorgsysteem en arbobeleid op te zetten en in te voeren

Stappenplan

  1. Startpunt: intentieverklaring (intenties en het doel vastleggen).
  2. RI&E: nulmeting stand van zaken arbo in de organisatie, inventariseren en evalueren van arboknelpunten in de organisatie.
  3. Arbobeleid: het kader, afspraken maken in de organisatie over de vorm van arbozorg en vastleggen in procedures, overlegstructuur.
  4. Plan van aanpak: geconstateerde knelpunten uit nulmeting opnemen in plan van aanpak (meerjarenplan), overleg met de medezeggenschap.
  5. Plan van aanpak uitvoeren: prioriteiten vaststellen, onderscheid maken tussen beleidsmatige onderwerpen en werkplekgebonden onderwerpen/onderwerpen voor één jaar selecteren uit plan van aanpak.
  6. Evaluatie arbobeleid: evaluatie schriftelijk vastleggen en bespreken met de medezeggenschap, vervolgacties bepalen.

Stap 4, 5 en 6 zijn te zien als een jaarlijks terugkerende cyclus.

 

Gratis arbo-tools

Snelstartgids voor Preventiemedewerkers

De preventiemedewerker houdt zich bezig met veilig en gezond werken in de organisatie. Maar wat zijn precies de taken? En hoe begin je? De Snelstartgids voor preventiemedewerkers, ontwikkeld door TNO, geeft antwoord op deze vragen, met praktische tips, checklists en verwijzingen naar handige websites en tools. Gratis te downloaden via http://snelstartgids.voorpreventiemedewerkers.nl.

Arbodeskundige Hulp voor Preventiemedewerkers

Welk type arbodeskundige heb je nodig voor jouw specifieke arbovraag? Er zijn heel wat deskundigen met ieder hun eigen specialismen en het valt dan ook niet mee om hier een antwoord op te geven. Via de Arbodeskundige Hulp weet je in twee stappen welk type arbodeskundige jouw vraag kan beantwoorden. Gratis beschikbaar via www.arbodeskundigen.inpreventie.nl.

Profiel voor Preventiemedewerkers

Dé preventiemedewerker bestaat niet: ieder bedrijf heeft andere risico’s en daardoor verschillen ook de taken en de hoeveelheid tijd die daarvoor nodig is sterk per bedrijf. Deze quickscan geeft een profiel en indicatie van de tijdsbesteding voor ieder specifiek bedrijf. Het resultaat uit de quickscan kan worden geprint en doorgestuurd. Gratis beschikbaar op www.profiel.inpreventie.nl

Open Kaart inPreventie

Veilig en gezond werken op de kaart zetten? Het gesprek aangaan met management of directie? Risico’s perfect inventariseren? Je krijgt het allemaal voor elkaar met de praktische gespreksmethode Open Kaart inPreventie. Hiermee ga je gestructureerd én aansprekend het gesprek aan met je collega’s. Kosteloos toegestuurd als je bent geregistreerd (gratis) op www.inPreventie.nl

De Praktijk inPreventie

Directeuren en collega's uit vier MKB-bedrijven vertellen over wat ze merken van het werk van de preventiemedewerker. Per bedrijf worden de concrete resultaten getoond. De preventiemedewerkers komen zelf ook aan het woord; over hun taken, over de uitdagingen en over wat ze hebben bereikt. Bekijk de praktijkvoorbeelden op www.depraktijk.inpreventie.nl

Werkdrukkompas

Werkdruk is een veel voorkomend en complex probleem. In veel organisaties weet het management niet goed hoe het dit gezondheidsrisico kan aanpakken. Vaak bestaat de vrees dat de enige (en te kostbaar geachte) oplossing 'meer mensen' is. Het Werkdrukkompas helpt je deze doodlopende discussie te vermijden door op een begrijpelijke manier uit te leggen wat werkdruk is, welke oorzaken eraan ten grondslag kunnen liggen en hoe je die aan kunt pakken. Gratis beschikbaar via: www.werkdrukkompas.nl

Producttips

Ook interessant

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.