Logo
  • Opinie
  • 20 oktober 2014

Voor hetzelfde geld flexibel reizen

Stel dat je televisieabonnement 30procent van je huishoudbudget zou opslurpen en het zenderaanbod hetzelfde zou zijn als twintig jaar geleden. Wanneer zou je overstappen?

Met reiskostenregelingen en –vergoedingen is iets vergelijkbaars aan de hand. Je geeft er als werkgever veel geld aan uit (weet je hoeveel?) en je medewerkers moeten bij wijze van spreken kiezen uit Nederland 1, 2 óf 3. Meer opties zijn er niet, combinaties zijn niet mogelijk.
Bij mij thuis zijn het mijn kinderen die me wijzen op tekortkomingen in het zenderaanbod en de omvang van het beeldscherm (“pap, weet je dat opa en oma Netflix hebben? En iedereen in de klas heeft een flatscreen, behalve wij”). Om de kosten van meer zenders of beeldscherm bekommeren ze zich wat minder, het zijn net werknemers…
Het is nog niet zo dat mijn kinderen dreigen met verhuizen (ze gaan wel vaker logeren bij opa en oma). Voor jouw werknemers zullen verouderde reiskostenregelingen en -vergoedingen ook niet de belangrijkste reden zijn om elders te solliciteren. Maar weet je eigenlijk hoe tevreden je personeel is over deze regelingen en vergoedingen? Weet je hoe je het doet ten opzichte van je concurrenten en andere werkgevers? Hoeveel reiskostenvergoeding geven zij? Vergoeden ze het OV volledig? Hoeveel parkeerplaatsen hebben ze? Stimuleren ze thuis werken?Om antwoorden op deze vragen te kunnen geven, vergeleken we de reiskosten en regelingen van meer dan 200 Nederlandse MKB-bedrijven met elkaar. Daar kwamen interessante feiten uit naar voren.

Meer dan 3 ton geeft een werkgever uit onze benchmark gemiddeld per jaar uit aan mobiliteit. Voor dat geld is inmiddels een heleboel flexibiliteit en autonomie te koop in de vorm van flexibele leasecontracten, deelauto’s, slimme mobiliteitskaarten, mobiliteitsbudgetten, leasefietsen en e-bikes.
Daar staat de moderne werknemer om te springen.
Dat maakt je een aantrekkelijk werkgever.
Dat zorgt voor concurrentievoordelen.

Kansen

Onze benchmark laat ook de kansen zien. Bijvoorbeeld voor OV in combinatie met fiets; zeven van de tien werkgevers uit onze benchmark is dichtbij een station gevestigd (minder dan 5 kilometer), maar verstrekt geen OV-fiets abonnement.


Of voor flexibel reizen; 61 procent van de werkgevers heeft al flexibele werktijden, flexibel reizen past daar perfect bij, bijvoorbeeld met deelauto’s, een slimme mobiliteitskaart of een mobiliteitsbudget.

Over de kansen voor de fiets raken we nooit uitgepraat; bijna de helft van de medewerkers woont op fietsbare afstand van het werk en een kwart fietst. 40 Procent van de werkgevers vergeet de kilometervergoeding voor de fietsers terwijl dit volgens de huidige fiscale regels wel mag.


Hoe groot is jullie zenderaanbod en beeldscherm?

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.