Logo
  • Nieuws
  • 26 april 2023
  • HR Praktijk Redactie

Minder dan helft Nederlandse werkgevers communiceert open en transparant over gehanteerde loonbeleid en mogelijke arbeidsvoorwaardenpakketten

Voor Europese bedrijven geldt binnenkort een nieuwe wetgeving waarbij de werkgever meer openheid over het loon moet geven. Op die manier kunnen werknemers eenvoudiger salarissen vergelijken – en wordt een eventuele loonkloof ook zichtbaar. Voor Nederlandse werkgevers is daar nog wat werk te verzetten, uit onderzoek blijkt namelijk dat zij beneden gemiddeld transparant zijn over het gehanteerde loonbeleid.

Beeld Minder dan helft Nederlandse werkgevers communiceert open en transparant over gehanteerde loonbeleid en mogelijke arbeidsvoorwaardenpakketten

Europese HR-dienstverlener SD Worx deed onderzoek onder 16.000 werknemers in zestien landen naar de stand van zaken rondom salaris, transparantie en keuze. Daaruit komt naar voren dat de helft (50,3%) van de ondervraagde Europese werkgevers open en transparant communiceert over het gehanteerde loonbeleid en de mogelijke arbeidsvoorwaardenpakketten. Vooral Poolse en Engelse bedrijven (61%) hanteren een transparant beleid. Nederland bevindt zich wat onder dit gemiddelde met 48,5 procent. Twintig procent van de Europese werkgevers geeft aan deze informatie liever binnen vier muren te houden, waarbij Noorwegen (30%) het hoogste scoort.

‘Wanneer werknemers de echte waarde van hun pakket kennen, leidt dat tot extra waardering en motivatie’

Werknemers open over salaris

Kijkend naar werknemers, geeft bijna de helft (46%) van de Europeanen aan er geen problemen mee te hebben om open te communiceren over hun salaris met collega’s. Bijna vier op de tien werknemers (38%) weten wel wat hun directe collega met een gelijkwaardige functie verdient. In Zwitserland (43%) en België (41%) zijn werknemers het minst op de hoogte van andermans salaris.

Zelf voordelenpakket samenstellen

Ruim één op de vijf (21%) Nederlandse werknemers geeft aan de mogelijkheid te hebben om zelf het voordelenpakket samen te stellen binnen een bepaald budget. Ierland (44%), het Verenigd Koninkrijk (33%) en Polen (30%) scoren hier het hoogst.

Nederland koploper onkostenvergoedingen

Nederlanders ontvangen het vaakst een algemene onkostenvergoeding van alle bevraagde Europese landen. Deze zit bij 53 procent van de ondervraagde werknemers in het arbeidsvoorwaardenpakket, gevolgd door een mobiliteitsbudget (37%) en technische voorzieningen (36%). Nederland als fietsland scoort met 9 procent opvallend laag (plek 6) als het gaat om het krijgen van een fiets van de zaak, maar we zijn wel koploper als het gaat om een fietsplan opstellen voor werknemers (41%).

Premies, bonussen en commissies

De meest gewilde secundaire arbeidsvoorwaarden die Europese werknemers nog graag aan hun arbeidsvoorwaardenpakket willen toevoegen, blijken premies, bonussen en commissies te zijn (79%). Een derde (34%) van de werknemers geeft aan deze ook daadwerkelijk als vast onderdeel te hebben binnen het arbeidsvoorwaardenpakket.

Overzicht met een Employee Benefit Statement

“Een uitgebreid arbeidsvoorwaardenpakket is mooi, maar dat kan wel eens onoverzichtelijk worden. Een employee benefit statement kan daarbij helpen,” ligt Mark Bloem, directeur bij SD Worx Nederland, toe. “Door dit statement in te zetten, bieden werkgevers niet alleen een gedetailleerd overzicht van de persoonlijke arbeidsvoorwaarden, maar wordt ook de waarde van elk onderdeel helder weergegeven. Wanneer werknemers de echte waarde van hun pakket kennen, leidt dat tot extra waardering en motivatie. Ook dat komt de loyaliteit tussen werknemer en werkgever ten goede.”

LEES OOK: Tips voor een open en eerlijke beloningsstructuur

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.