Logo
  • Opinie
  • 20 januari 2015

Gezonde oplossing voor parkeerkosten in de WKR

De regels voor het vergoeden van parkeerkosten zijn onder de werkkostenregeling veranderd. In de media is de noodklok al geluid: de werkgever zou fors meer moeten gaan betalen. Maar is dit ook zo? Dat is vaak niet nodig als de werkgever creatief omgaat met alle mogelijkheden binnen de WKR. Bovendien bieden de nieuwe regels kansen om gezond en milieuvriendelijk vervoer te stimuleren.

De meeste regels voor vergoeding van reiskosten blijven onder de WKR hetzelfde. Zo is er een gerichte vrijstelling van € 0,19 per kilometer voor zakelijke reizen en woon-werkverkeer. Tot dit bedrag mag de werkgever reiskosten onbelast vergoeden. Maar er zit een addertje onder het gras. Zaken zoals parkeerkosten zijn bij deze € 0,19 inbegrepen. Wil een werkgever bovenop de maximale kilometervergoeding nog parkeerkosten vergoeden, dan geldt de parkeervergoeding als loon.

Nieuwe regels voor parkeren

Hoe zit het nu precies met de fiscale regels voor parkeren? Voor werknemers met een leaseauto levert de WKR geen problemen op. De werkgever mag onbelast een parkeerplaats op of in de buurt van het werk vergoeden. Voor werknemers die reizen met hun eigen auto gelden andere regels. Zij mogen een parkeerplaats op het bedrijfsterrein wel onbelast gebruiken. Omdat de werkgever voor deze plaats arboverantwoordelijkheid draagt, geldt namelijk een nihilwaardering onder de WKR. Maar vergoedt de werkgever voor deze werknemers een parkeerplaats buiten dit terrein, dan moet hij de vergoeding optellen bij het loon.

Noodklok is onnodig

De werkgever kan er ook voor kiezen om een parkeerplaats buiten het eigen terrein in de vrije ruimte van de WKR onder te brengen. Zo kan hij toch onbelast parkeerplaatsen aanbieden. Het probleem is dat parkeerplaatsen vaak kostbaar zijn. De vrije ruimte loopt snel vol, wat ten koste kan gaan van andere vergoedingen en verstrekkingen. De werkgever kan ook besluiten om de vergoeding buiten de vrije ruimte te houden en 80% eindheffing te betalen. Dat is een flinke kostenpost. Toch is die noodklok onnodig, constateert NFP Groep. De meeste organisaties kunnen namelijk prima alternatieven bieden voor parkeren op kosten van de baas.

Aantrekkelijk alternatief

Werknemers die dicht bij hun werk wonen, maken in de meeste organisaties geen aanspraak op een reiskostenvergoeding. Kiezen ze ervoor om toch met de auto te komen, dan bezetten ze wél schaarse parkeerplaatsen. Gelukkig zijn er aantrekkelijke alternatieven voor het woon-werkverkeer. Als werknemers met de fiets komen, is er minder parkeergelegenheid nodig. En het is ook nog beter voor de gezondheid. Juist werknemers die dichterbij wonen, kunnen prima de fiets pakken. Wonen ze iets verder weg, dan is de elektrische fiets een goede optie. De werkgever kan – in de vrije ruimte van de WKR – deze werknemers de mogelijkheid bieden fiscaal voordelig een fiets aan te schaffen.

Gezond reizen belonen

Een nieuwe fiets garandeert helaas niet dat werknemers de auto laten staan. Een eenvoudig beloningssysteem kan uitkomst bieden. Zo kan de werkgever zijn medewerkers – binnen de gerichte vrijstelling voor reiskosten – belonen voor iedere fietskilometer die ze afleggen. Een mooi onderdeel van een integraal gezondheidsbeleid! Om dit zonder rompslomp te regelen, kan de werkgever deelnemen aan een programma zoals Trappers. Hierbij sparen werknemers per kilometer punten, die ze kunnen inruilen voor beloningen in natura. Zo levert fietsen naar het werk aantrekkelijke extraatjes op. Gezond beleid voor werknemers én organisatie!

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.