Logo
  • Achtergrond
  • 30 maart 2023
  • Redactie HR Praktijk

Werkgevers en medewerkers beleven aangeboden arbeidsvoorwaarden anders - Hoe betere communicatie leidt tot effectievere arbeidsvoorwaarden

Er is een kloof tussen de vraag naar en het aanbod van secundaire arbeidsvoorwaarden. Daar waar werkgevers denken de juiste arbeidsvoorwaarden aan te bieden, vinden de meeste werknemers dat juist niet. Ook heeft maar 36 procent de mogelijkheid om arbeidsvoorwaarden zelf te kiezen. En daar waar het aanbod wel klopt, blijkt er een communicatiekloof te zijn. Enkele tips om vraag en aanbod beter op elkaar af te stemmen.

Beeld Werkgevers en medewerkers beleven aangeboden arbeidsvoorwaarden anders - Hoe betere communicatie leidt tot effectievere arbeidsvoorwaarden

‘Dat secundaire arbeidsvoorwaarden steeds belangrijker worden voor de aantrekkingskracht van werkgevers, wordt steeds breder onderkend’

Waar werkgevers vaak trots zijn op de secundaire arbeidsvoorwaarden, raken werknemers teleurgesteld. De meeste werknemers (63%) vinden niet dat de geboden arbeidsvoorwaarden inspelen op hun wensen. Zo zien werknemers de vele benefits over werkplezier en mentale kracht nauwelijks zitten. Ze maken zich meer zorgen over hun lichamelijk welzijn. Ook geven ze prioriteit aan arbeidsvoorwaarden waar ze financieel beter van worden.

Werkgevers zien voorkeuren niet zitten

Maar werkgevers op hun beurt zien zulke voorkeuren van hun personeel niet zitten. Zij zijn juist trots op hun arbeidsvoorwaardenpakket. Bijna twee derde (61%) vindt dat ze veel secundaire arbeidsvoorwaarden bieden, meer dan wat verplicht is volgens de wet.

Werknemers willen zelf kunnen kiezen

In Nederland blijken secundaire arbeidsvoorwaarden erg belangrijk voor werknemers. Meer dan een derde (35%) plaatst het in hun top drie prioriteiten bij het kiezen van een baan. 37 procent van de Nederlandse werknemers vindt dat er wordt voldaan aan hun behoeften en wensen. Slechts 36 procent heeft de mogelijkheid om arbeidsvoorwaarden te kiezen die het beste bij hen passen.

Kloof tussen vraag en aanbod

Dat kloof tussen de vraag naar en het aanbod van secundaire arbeidsvoorwaarden komt tot uiting in het rapport Workplace Benefits in a Changing World 2023 van Alight, een wereldwijde HR-dienstverlener. Alight heeft voor het rapport 1400 werknemers en 420 werkgevers in zes Europese landen ondervraagd, waaronder ook in Nederland.

Communicatiekloof

Het rapport van Alight benadrukt nog eens hoe belangrijk dit is en waar het misgaat. Er is vooral sprake van een communicatiekloof. Bijna zestig procent van de werknemers begrijpt de geboden benefits niet. En bijna de helft van de Nederlandse werkgevers (47%) erkent dat ze hun werknemers niet raakt met de geboden arbeidsvoorwaarden.

Vijf tips voor betere arbeidsvoorwaarden en -communicatie

Alight heeft vijf tips voor werkgevers die hun personeel warm willen maken voor de secundaire arbeidsvoorwaarden.

Luister naar wat er leeft

De eerste opdracht is om beter te luisteren naar wat er leeft onder het personeel. Stem daar de secundaire arbeidsvoorwaarden op af, want dat is een voorwaarde om betrokkenheid en productiviteit te verhogen.

Leg nieuwe arbeidsvoorwaarden goed uit

De tweede tip om nieuwe arbeidsvoorwaarden goed uit te leggen. Verduidelijk wat de bedoeling van een benefit is en wat werknemers ermee kunnen.

Maak gebruik van omnichannel communicatie

Gebruik daarvoor de juiste communicatiekanalen is advies nummer drie. Zet uiteenlopende communicatiekanalen in, zoals sms en apps. Daarmee zijn werknemers bereikbaar, ongeacht waar ze werken. Ze hebben altijd toegang tot de uiteenlopende media en kunnen kiezen hoe zij hun informatie het liefst ontvangen.

Zet een digitaal portaal op

Een digitaal portaal opzetten is eveneens een aanrader, daar kunnen werknemers alle informatie vinden over hun arbeidsvoorwaarden. Werkgevers kunnen er allerlei details kwijt over de benefits, van beleidsdocumenten een brochures tot eenvoudige video tutorials. Zelfs een chatbot-assistent is mogelijk die veel gestelde vragen kan beantwoorden. Veertig procent van de werkgevers ziet zo’n portaal zitten. 34 procent van de Nederlandse werknemers zegt dat een digitaal portaal zou helpen om bekendheid over secundaire arbeidsvoorwaarden te vergroten onder werknemers.

Zet directe communicatie van HR in

Zet ook directe communicatie in, zo besluit het rapport. Bijvoorbeeld via adviessessies van HR-professionals. 45 procent van de werknemers denkt dat deze vorm van advies en begeleiding de communicatie over secundaire arbeidsvoorwaarden kan verbeteren.

Nog zes tips voor het inzetten van arbeidsvoorwaarden

Dat secundaire arbeidsvoorwaarden steeds belangrijker worden voor de aantrekkingskracht van werkgevers, wordt steeds breder onderkend. Onlangs gaven Annemarie Stel (Wervingsvisie.nl) en Raymond Welmers (partner bij accountants- en adviesorganisatie PwC, gespecialiseerd in beloningsvraagstukken) zes tips voor het inzetten van arbeidsvoorwaarden.

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.