Logo
  • Achtergrond
  • 18 maart 2024
  • Redactie HR Praktijk

Vrijwilligerswerk steeds meer in arbeidsvoorwaarden of cao – ‘Bijkomend voordeel is dat collega’s samenwerken die elkaar in het dagelijkse werk niet vaak zien’

26% van de bedrijven met minimaal vijf werknemers geeft hun medewerkers tijd om zich vrijwillig in te zetten voor maatschappelijke organisaties. Dit neemt toe naarmate het bedrijf groter is blijkt uit onderzoek 'Geven in Nederland' van de VU. Maar hoeveel tijd mag een medewerker gemiddeld besteden aan vrijwilligerswerk? En hoe faciliteren bedrijven dat? Good Busy, en NVP brachten hun kennis over medewerkersvrijwilligerswerk en de koppeling met HR bij elkaar.

Beeld Vrijwilligerswerk steeds meer in arbeidsvoorwaarden of cao – ‘Bijkomend voordeel is dat collega’s samenwerken die elkaar in het dagelijkse werk niet vaak zien’

Foto: DAF Helpende Handen, Renewi en ISS A/S aan het werk voor verhuizing stichting Dress for Success Eindhoven

Meer en meer krijgt vrijwillige inzet een plek in de arbeidsvoorwaarden of in de cao als onderdeel van duurzame inzet van medewerkers. Werkgevers gaan op verschillende manieren om met vrijwilligerswerk in werktijd. Van één dag per jaar tot soms wel één dag per week zo staat te lezen in de whitepaper Aantrekken en laten groeien van talent mét social impact - Inspirerende verhalen uit de praktijk. Bij bedrijven met minimaal 50 werknemers geeft 41% medewerkers tijd voor vrijwilligerswerk en bij bedrijven met minimaal 250 werknemers is dit meer dan de helft (54%) van de bedrijven.

Verder blijkt dat gemiddeld 31% van de medewerkers deelneemt aan de programma’s (participatieratio) en dat men gemiddeld 28 uur per jaar met vrijwilligerswerk bezig is.

Activiteit tijdens onboarding: micro-volunteering

Vrijwilligerswerk tijdens de onboarding hoeft niet tijdrovend te zijn. Het bedrijf Salesforce CRM geeft tijdens de onboarding een korte introductie van de vrijwilligerswerkprogramma’s. Vervolgens kunnen nieuwe collega’s ervaring opdoen via een micro-volunteering-activiteit, een soort stoomkennismaking. Een nieuwe collega heeft bijvoorbeeld een rondje door de buurt gelopen om op wheelmap.org te noteren hoe rolstoeltoegankelijk plekken zijn.

 

Twee tot vijf dagen per jaar

Het aanbieden van medewerkersvrijwilligerswerk voor twee tot vijf dagen per jaar is het populairst, bijna één op de tien bedrijven met een programma voor vrijwilligerswerk biedt deze mogelijkheid aan. Veel bedrijven starten met één dag per jaar waarop het (hele) bedrijf of een team een maatschappelijke activiteit onderneemt.

Soms is de ureninzet persoonsgebonden. Maar er zijn ook bedrijven die deze uren in een ‘gezamenlijke pot’ stoppen, waardoor de mogelijkheid ontstaat dat sommige medewerkers meer vrijwilligersuren kunnen inzetten. Een variant hierop zijn bedrijven die een 1%-model gebruiken, waarbij 1% van de uren ingezet wordt voor maatschappelijke activiteiten of pro bono inzet.

Vast moment of dagdeel

Er zijn ook bedrijven die hun medewerkers stimuleren om op een vast moment of dagdeel vrijwilligerswerk te doen in een teamactiviteit of individueel. Of die medewerkers boven de 60 jaar de gelegenheid bieden om één dag per week vrijwilligerswerk te doen. En het komt zelfs voor dat medewerkers langere tijd verbonden zijn aan een maatschappelijke organisatie, bijvoorbeeld tijdens re-integratie, inwerktraject of maatschappelijke detachering van medewerkers voor een half jaar tot een jaar. Zie bijvoorbeeld de case van KLM: Succesvol re-integreren met vrijwilligerswerk in de zorg: zo doet KLM dat 

Talent ontwikkelen buiten de werksetting

Wat binnen DAF begon als ‘gewoon’ medewerkersvrijwilligerswerk is inmiddels uitgegroeid tot een stichting: DAF Helpende Handen. Douwe Beckmann, Graphics & Communications Specialist binnen DAF Corporate Communicatie is de initiatiefnemer. “Koken met nieuwkomers, werken in een moestuin met schoolkinderen, onkruid wieden in een natuurgebied, klussen bij een speelpark - collega’s vonden dit zonder uitzondering leuk, dankbaar en zinvol werk. Het bracht mij op het idee voor een stichting die lokale activiteiten ondersteunt. Ik heb het intern besproken, eerst met collega’s en toen met de directie. Iedereen was enthousiast. Inmiddels is de stichting DAF Helpende Handen een feit.

Vanuit deze stichting helpen we lokale organisaties en instellingen, onder andere met vrijwilligerswerk: we willen de kennis en vaardigheden van DAF-collega’s breder inzetten. Een lasser kan bij een speeltuin een draaitoestel maken, collega’s van Finance kunnen de buurtvereniging boekhoudtips geven. Het is belangrijk voor DAF dat wij op deze manier de samenleving steunen.

Bijkomend (groot!) voordeel is dat collega’s samenwerken die elkaar in het dagelijkse werk niet vaak zien. We maken voor een vrijwilligersopdracht namelijk bewust een mix tussen collega’s van verschillende afdelingen, zoals fabriek en kantoor. Het resultaat: het wederzijdse begrip groeit, kennis en ideeën worden uitgewisseld en afdelingen krijgen beter inzicht in elkaars werk. Supporters van onze stichting kunnen zelf met een voorstel komen voor lokaal een maatschappelijk doel. Dat vergroot de betrokkenheid. Het laat ook zien wat voor soort bedrijf DAF is: we helpen elkaar graag verder.”

 

Meer voorbeelden uit de praktijk en tips per fase in de employee journey? Download dan de whitepaper Social impact in HR-beleid - Medewerkersvrijwilligerswerk als troef 

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.