Logo
  • Opinie
  • 30 augustus 2013

Waarom medewerkers je zo vaak storen in je werk (en wat je daar zelf aan kan doen)

Veel drukbezette managers en ondernemers ergeren zich aan medewerkers die zo vaak binnenvallen met onbenullige of overbodige vragen, dat ze niet aan hun eigen werk toekomen. Het is iets wat ik veel hoor van de professionals die ik begeleid. Dat schijnbare gebrek aan kennis of daadkracht bij hun medewerkers is hen een doorn in het oog. Toch ligt de sleutel naar meer zelfstandig werken door je medewerkers voor het oprapen.

Wellicht is dit tafereel ook voor jou een dagelijks terugkerend verschijnsel: medewerkers die te pas en te onpas met hun vragen komen binnenvallen. Vaak net op het moment dat jij eindelijk – na een reeks van vergaderingen, klantbezoeken of presentaties – achter je bureau schuift om je inbox leeg te mailen.


Jij weet dat je medewerkers alle kennis en skills hebben om desnoods maanden achtereen zelfstandig te werken aan een taak of project. Met goede resultaten bovendien: op tijd klaar, volgens specificatie en binnen budget.
En toch lopen ze je deur plat...


Je verliest met al die storingen zeeën van tijd en kan je maar moeilijk concentreren op je eigen werk. Het is een terugkerend patroon waar je je wild aan ergert. 


Is jouw favoriete oplossing ook om dan maar vroeger te beginnen en later te stoppen? Of door te werken tijdens de lunchpauze? Dan zijn er minder mensen op kantoor. En minder mensen betekent minder afleiding is jouw redenatie.
Volkomen logisch... toch?


Nou nee.


Er is namelijk een dieperliggende reden voor dit ‘storende’ gedrag van je medewerkers. Die zijn helemaal niet op zoek naar antwoord op hun vraag. Die zijn op zoek naar iets heel anders.


Je mensen hunkeren naar jouw aandacht. Naar verbinding met jou.


Moeilijk te geloven? Verplaats jezelf dan maar eens in hun positie. Ze zien je van afspraak naar afspraak rennen. Ze zien je achter een dichte deur, onbereikbaar in het zoveelste overleg. Af en toe mogen ze aan je ruiken in een formeel teamoverleg, waarin je een koerswijziging of een nieuw project toelicht. 


Wat er ook gebeurt, voor jou is het grote plaatje helder. Immers, jij hoort in iedere bespreking die je bijwoont hoe het zit met die hoed en de rand. Jij kent de rationale achter elke verandering. Maar je team krijgt slechts een deel van die informatie terug. Zij missen het overzicht en moeten de ontbrekende delen zelf maar zien in te vullen. Dat maakt ze onzeker. Reactief ook.


Als je die reactie in het juiste licht plaatst, dan begrijp je ook wat zo de redenen zijn waarom ze bij jou aankloppen:
• Ze willen bemoediging;
• Ze willen bevestiging;
• Ze willen feedback;
• Ze willen een compliment;
• Ze willen sparren;
• Ze willen je stemming peilen;
• Ze willen geruchten ontzenuwd hebben;
• Ze willen je ogen zien;
• Ze willen checken of jij nog weet dat zij bestaan!


Gezien en gewaardeerd worden is de meest fundamentele psychologische behoefte van ieder mens. Ook van jouw mensen.


Kom ze daarin tegemoet.


Creëer regelmatig en doelbewust gelegenheid voor ontspannen interactie met je team. Laat je gezicht eens zien in de kantine, of loop een middagje mee met een project. Zonder agenda, zonder actiepunten. Breng alleen jezelf mee.
Mettertijd zal het effect ervan je verbazen.


Want als je zo kijkt naar het gedrag van je medewerkers, dan snijdt het mes aan twee kanten. Jouw mensen krijgen de aandacht die ze verdienen en jij kan vaker rustiger doorwerken, omdat ze je minder hoeven te storen. Het is een investering in tijd die zichzelf terugverdient.


Dus wat let je? Probeer het uit en ga vanaf nu ook eens lunchen in de kantine!

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.