Werkgevers die personeel willen aannemen, moeten zich eerst afvragen of hun wervingsstrategie nog wel up-to-date is. Vooral het werven via mobiele websites heeft aandacht nodig.
Nederland loopt wellicht voorop in het denken over het outsourcen van HR-activiteiten, maar bij recruitment process outsourcing (RPO) lopen landen als de VS, het VK, Frankrijk en Duitsland ver voor. Toch kan het met name voor middelgrote en grote bedrijven een prima oplossing zijn, zo leert het voorbeeld van C1000.
De generatie jongeren die momenteel de arbeidsmarkt bestormt is verwend en stelt veel te hoge eisen aan werkgevers. Naast een goede balans tussen werk- en privéleven hecht ze sterk aan zingeving en bezieling. De HR-afdeling moet zijn wervingsbeleid drastisch veranderen om deze mensen binnen te halen.
Onlangs vertelde een recruiter van een niet eens zo heel groot bedrijf mij: 'Ik krijg zoveel reacties dat ik in de even maanden alleen motivaties en CV bekijk van kandidaten die voldoen aan de voorwaarde 'achternaam A t/m K'...en oneven maanden....'
Organisaties die social media als wervingskanaal gebruiken, besteden hier wekelijks meer dan 8 uur tijd aan. De respons op werving via sociale media is bijzonder snel; de meeste kandidaten reageren binnen 24 uur.
Of je nu een nieuwe auto gaat kopen of op zoek bent naar een nieuwe baan. Het keuzeproces is vrijwel identiek. In beiden gevallen, en ook in andere keuzesituaties, doorloop je hetzelfde proces. Het keuzeproces duidt men vaak aan in de vorm van een trechter. Recruiters die de trechter inzichtelijk maken hebben een streepje voor op concurrenten. Maar waar moet je op letten?
Werkzoekenden vinden het belangrijk om te werken in een sector die ze aanspreekt. Het werken voor een ‘cool’ merk wordt niet zo belangrijk gevonden en het werken in een modern kantoor evenmin. Dit blijkt uit een online onderzoek van Monsterboard onder 2.500 internetgebruikers in Europa en Amerika.
Merkambassadeurs zijn inmiddels van grote waarde voor merken als Converse en CocaCola. Ze helpen bij het verspreiden van nieuws en productontwikkeling. Door fans te betrekken bij het merk voelen ze zich gewaardeerd en versterk je de band met een groep trouwe klanten. Brand Engineers vindt dit een interessant fenomeen en zocht uit hoe je dit kan toepassen binnen arbeidscommunicatie.
Een salestijger met een goed CV is te wantrouwen. Echte verkopers staan bekend om hun beperkte vermogen om.. nou ja, alles wat niet met sales te maken heeft.
Bedrijven selecteren en ontwikkelen medewerkers steeds vaker op basis van data-analyse. Nog even en een game bepaalt de selectieprocedure.
Wat doe je als een medewerker niet goed functioneert en welke vormen van verlof zijn er? Wil je je kennis up-to-date houden? Volg deze training en leer in twee ochtenden alle ins en outs over arbeidsrecht in de dagelijkse HR-praktijk.