Onlangs vertelde een recruiter van een niet eens zo heel groot bedrijf mij: 'Ik krijg zoveel reacties dat ik in de even maanden alleen motivaties en CV bekijk van kandidaten die voldoen aan de voorwaarde 'achternaam A t/m K'...en oneven maanden....'
Organisaties die social media als wervingskanaal gebruiken, besteden hier wekelijks meer dan 8 uur tijd aan. De respons op werving via sociale media is bijzonder snel; de meeste kandidaten reageren binnen 24 uur.
Of je nu een nieuwe auto gaat kopen of op zoek bent naar een nieuwe baan. Het keuzeproces is vrijwel identiek. In beiden gevallen, en ook in andere keuzesituaties, doorloop je hetzelfde proces. Het keuzeproces duidt men vaak aan in de vorm van een trechter. Recruiters die de trechter inzichtelijk maken hebben een streepje voor op concurrenten. Maar waar moet je op letten?
Werkzoekenden vinden het belangrijk om te werken in een sector die ze aanspreekt. Het werken voor een ‘cool’ merk wordt niet zo belangrijk gevonden en het werken in een modern kantoor evenmin. Dit blijkt uit een online onderzoek van Monsterboard onder 2.500 internetgebruikers in Europa en Amerika.
Merkambassadeurs zijn inmiddels van grote waarde voor merken als Converse en CocaCola. Ze helpen bij het verspreiden van nieuws en productontwikkeling. Door fans te betrekken bij het merk voelen ze zich gewaardeerd en versterk je de band met een groep trouwe klanten. Brand Engineers vindt dit een interessant fenomeen en zocht uit hoe je dit kan toepassen binnen arbeidscommunicatie.
Een salestijger met een goed CV is te wantrouwen. Echte verkopers staan bekend om hun beperkte vermogen om.. nou ja, alles wat niet met sales te maken heeft.
Bedrijven selecteren en ontwikkelen medewerkers steeds vaker op basis van data-analyse. Nog even en een game bepaalt de selectieprocedure.
Het aantal vacatures voor hogeropgeleiden steeg in het eerste kwartaal van 2014 met 15 procent t.o.v. het eerste kwartaal 2013. Er is beduidend meer vertrouwen in het vinden van een nieuwe baan: het aantal actief zoekenden is gestegen naar 14 procent (was 11 procent een jaar geleden). Dit blijkt uit de analyse Trends en ontwikkelingen op de professionele arbeidsmarkt over het eerste kwartaal van 2014 van Yacht.
Onboarding is een combinatie van de introductie en het leerproces dat een werknemer in pakweg de eerste 90 dagen doormaakt. Onboarding is een ondergeschoven kind bij de komst van nieuwe medewerkers. Vooral bij hoger opgeleiden schiet dit er vaak bij in. Wanneer je dit goed doet zijn nieuwkomers sneller productief, meer betrokken en blijven ze langer bij je organisatie. Onboarding kost tijd, maar die verdient zich dubbel en dwars terug.
Veel Nederlanders (82 procent) vinden dat jongeren een baan onder hun niveau moeten accepteren. Een meerderheid (54 procent) vindt zelfs dat dit wettelijk verplicht moet worden. Dit blijkt uit een onderzoek dat Achmea en De Persdienst lieten uitvoeren door GfK.
Wat doe je als een medewerker niet goed functioneert en welke vormen van verlof zijn er? Wil je je kennis up-to-date houden? Volg deze training en leer in twee ochtenden alle ins en outs over arbeidsrecht in de dagelijkse HR-praktijk.