Werkgevers mogen het gedrag op sociale media van sollicitanten niet zomaar checken. Ook gegevens van een openbaar profiel mogen niet altijd ‘voor eigen doeleinden’ worden ingezet. Dat staat in het pas verschenen rapport 'Dataprocessing at Work' van de Europese privacy-toezichthouders. De richtlijnen in het rapport zijn echter nogal ingewikkeld.
Een sterk werkgeversmerk zorgt ervoor dat uw organisatie de juiste mensen aantrekt en aan zich bindt om organisatiedoelstellingen te realiseren. Maar hoe bouwt u aan een sterk werkgeversmerk? En wat is de rol van social media binnen uw employer branding strategie?
Amerikaanse werkzoekenden kunnen er sinds eind juni al gebruik van maken: Google for Jobs. Deze nieuwe zoekfunctie kan vacaturesites overbodig maken, omdat vacatures gratis direct worden doorgeplaatst. Bovendien suggereert Google relevante functietitels waar werkzoekenden niet meteen aan denken.
Werkgevers moeten hun wervings- en sollicitatieprocessen nog veel meer inrichten op de explosieve opkomst van mobiel, anders missen zij straks een groot deel van het talent op de arbeidsmarkt.
Snel en effectief de ideale kandidaten bereiken. Dat is het doel dat je wil bereiken bij elke vacature die actief online geplaatst wordt. Echter wil je de vacature niet zomaar roekeloos verspreiden, maar wil je dat deze direct bij de doelgroep met de juiste content terechtkomt. Hierbij hebben we drie doelen: sollicitaties, interesse en betrokkenheid.
Met elke minuut dat het onlinesollicitatieproces in beslag neemt, raken bedrijven tot vier procent van de kandidaten kwijt. Gemiddeld kost het een sollicitant in Europa vijf minuten om een onlinesollicitatieprocedure te doorlopen. In Nederland hoeft een kandidaat hier slechts twee minuten aan te besteden. De bedrijven in Nederland met de snelste onlinesollicitatieprocessen zijn Connexys, ABN Amro, Ohpen, AMC en VAC IT Groep.
Het belangrijkste thema op de HR-agenda is momenteel duurzame inzetbaarheid, direct gevolgd door ‘het versterken van de arbeidsmarktcommunicatie’ en het 'opstellen of bijstellen van opleidingsbeleid'. Deze thema’s stijgen flink in de ranglijst ten opzichte van vorig jaar.
Nederlandse HR-professionals blijken de effecten van de aantrekkende arbeidsmarkt te hebben onderschat. Er ontstaan personeelstekorten op vaak cruciale functies, waaronder ICT. En de personeelstekorten beperken zich niet langer tot de ‘bekende’ vacatures in ICT en Techniek: over vrijwel de gehele linie zijn er binnen korte tijd personeelstekorten ontstaan.
Bij de werving en selectie van nieuw personeel is een goede beoordeling van cv's onontbeerlijk. Waar moet u allemaal op letten? En hoe pikt u er frauduleuze zaken uit? Deze checklist helpt u op weg!
Sociale media inzetten voor het werven van personeel. Dat moet je strategisch aanpakken. Hoe doe je dat?
In deze live online masterclass van een halve dag leer je hoe je een dossier opbouwt en een specifiek verbeterplan opstelt bij disfunctioneren van een medewerker. Inclusief wettelijk kader ontslagbeoordeling