• 16 augustus 2016
  • D&B The Facility Group

Bedenkers proactieve beveiligingsmethodiek Predictive Profiling in Nederland

Amotz Brandes, Managing Partner van Chameleon Associates en zijn Director Europe, Allon Knetemann kwamen deze week op bezoek bij D&B The Facility Group om te bespreken op welke fronten wij elkaar verder kunnen versterken.

Het in de Verenigde Staten gevestigde Chameleon Associates is bedenker van de beveiligingsmethodiek die bekend staat als Predictive Profiling. Na de terroristische aanslagen op 11 september 2001 en de explosieve toename van terroristische activiteiten wereldwijd, besloot The Chameleon Group haar activiteiten op het gebied van counterterrorisme, consultancy en trainingen uit te breiden. Inmiddels opereert Chameleon Associates wereldwijd en heeft zij een toonaangevende reputatie opgebouwd op het gebied van security consultancy en trainingen. D&B The Facility Group werkt sinds 2014 nauw samen met Chameleon Associates.

In het bijgevoegde filmpje geeft Amotz Brandes een korte toelichting op de methodiek Predictive Profiling en gaat hij in op de verantwoordelijkheden die rusten op de schouders van security professionals vandaag de dag. Ook vragen wij hem naar de combinatie tussen Hospitality en Predictive Profiling.

Tevens wordt er gesproken over de actuele jihadistische dreiging. Op dit moment de belangrijkste terroristische dreiging in Europa. Het is evident dat een terroristische aanslag ook in Nederland tot de mogelijkheden behoort en die realiteit vraagt een nieuwe benadering van veiligheid en beveiliging in Nederland. Al decennia lang is de beveiligingsmarkt met name gericht op de beveiliging van gebouwen en eigendommen. Gaat het mis, hoe vervelend ook, dan is daar altijd nog de verzekering. Het beschermen van mensenlevens vraagt om een andere benadering.

Daarbij valt veel te leren van hoe een land als Israël instrumenten en methodes inzet om zich te beschermen tegen terrorisme. En daar zijn zij succesvol in. Zo zijn op Ben Gurion Airport in Tel Aviv sinds 1972 nul aanslagen geslaagd. Dit terwijl dit vliegveld behoort tot de meest gevoelige plaatsen ter wereld en deze zich bevindt op een plaats waar aanslagen een tijd lang aan de orde van de dag waren. Israël maakt daarbij gebruik van dreigingsanalyse, en dat is in essentie Predictive Profiling.

Over D&B Security en Predictive Profiling
D&B Security kwam in 2010 voor het eerst in aanraking met de Predictive Profiling. Deze proactieve methodiek bood D&B nieuwe invalshoeken voor wat betreft de interactie met de gasten, medewerkers en leveranciers van haar klanten. De directie zag de methodiek als een aanvulling op de toenmalige gastgerichte werkwijze van de security professionals van D&B Security. Predictive Profiling focust op proactieve en doelgerichte interactie met mensen en draagt enorm bij aan het creëren van een veiligere omgeving, maar leidt tegelijkertijd tot een prettigere ervaring bij medewerkers, gasten en bezoekers in het contact met de security professionals. D&B had zelf trainingsexperts in huis die uitgebreide ervaring hadden met deze vooruitstrevende beveiligingsmethodiek. Reeds in 2011 is D&B haar security mensen gaan trainen volgens de methodiek Predictive Profiling.