Omdat de moderne HR-manager steeds vaker in de rol van business partner opereert, verandert het profiel van de HR-functies en de bijbehorende selectiecriteria. Hoe kan de HR m/v vanuit persoonlijkheid, uniciteit en authenticiteit invulling geven aan de HR-uitdagingen van deze tijd? HR-hoogvliegers over kunnen, willen en mogen.
Het percentage bedrijven dat personeel op management- en professioneel niveau aanneemt, is het laatste kwartaal gestegen, zo blijkt uit de werkgelegenheidsenquête van het internationale wervings- en selectiebureau Antal.
Bedrijven zouden geen quota moeten hebben voor het aantal vrouwen dat ze aannemen. Dat vinden twee op de drie Europeanen. De ondervraagden zijn ervan overtuigd dat de kwaliteiten van het personeel belangrijker zijn dan het geslacht. Dit blijkt uit onderzoek van StepStone waaraan meer dan 7200 mensen uit acht Europese landen deelnamen.
Bent u trots op uw HR-beleid en heeft u goede resultaten behaald? Heeft u HR-instrumenten ontwikkeld met een focus op sociale innovatie? En wilt u feedback op uw HR-beleid ontvangen door een professionele vakjury? Ding dan mee naar de HR Proffie 2011!
In een onderzoek van Booz & Company geeft de helft van de bevraagde leidinggevenden toe dat ze hun bedrijfsstrategie niet tot succes zien leiden. Het grootste knelpunt: een gebrek aan differentiatie en focus op waar het bedrijf echt goed in is.
Betrokkenheid is het ontsluiten van het potentieel van de werknemer, zodat hij hoge resultaten behaalt. Bedrijven moeten hun inspanningen dus richten op het bouwen aan een wederzijds engagement tussen werknemer en werkgever. Hoe pak je dit aan?
Wereldwijd neemt het outsourcen van activiteiten toe. Eén op de vijf bedrijven heeft outsourcing een meer prominente plaats toebedeeld. Voor de outsourcing van HRM/recruitment wordt een stijging verwacht van 11 procent.
Wat zijn nu werkelijk de effecten van Het Nieuwe Werken, gekoppeld aan welke definitie van HNW, en op welke manieren zijn die effecten te kwalificeren en kwantificeren?
Ondanks dat Het Nieuwe Werken in steeds meer organisaties voet aan de grond krijgt, ontbreekt het aan leiderschap om er daadwerkelijk een succes van te maken. “Het is 10 procent facilities, 10 procent IT en 80 procent leiderschap.” Zo blijkt uit een rondetafelgesprek in het magazine ‘Het Nieuwe Werken in bedrijf’.
Steeds meer managers vervullen ondersteunende kantoortaken. Bijvullen van de printer, de telefoon beantwoorden en koffie en thee zetten voor collega’s horen nu ook bij het takenpakket van de manager.