Een twee keer hogere winst per medewerker, het onmiskenbare rendement van strategisch talentmanagement. Voor de meeste organisaties is dit echter geen strategisch thema. Sterker, slechts heel weinig organisaties beschikken over een formeel TM-programma. Dat is bij Heineken wel anders. “We meten alles.”
Vrijwel alle grotere organisaties hebben veelvuldig met uitstroom te maken maar weten vaak niet specifiek wat de redenen zijn. Zonde, want ongewenste uitstroom heeft veel nadelen. Inzicht in de drijfveren van deze vertrekkende medewerkers is een belangrijke voorwaarde om effectief in te kunnen spelen op dergelijke uitstroom.
In de Nederlandse management- en HR-praktijk wordt veelvuldig gebruik gemaakt van diagnostische instrumenten om persoonlijkheidsprofielen, gedragsstijlen en managementvoorkeuren van leidinggevenden in de organisatie te bepalen. Een breed scala aan mogelijkheden staat de personeelsmanager ter beschikking die op zoek is naar een geschikt instrument om zijn managementpopulatie in kaart te brengen. Wat hij of zij daarbij moet kiezen, is echter niet altijd even helder, duidelijk en transparant. Welk instrument is het meest geschikt en voor welke doeleinden? Wat is praktisch en methodologisch haalbaar? En wat levert het op?
Grote bedrijven hebben of krijgen een inzetbaarheidprobleem. Er gaan mensen met pensioen en daar komen te weinig anderen voor in de plaats. HR-professionals van het kennisnetwerk HRM Grote Bedrijven - onder andere van Heineken, Wageningen UR en Eneco - zoeken de oplossing in duurzame inzetbaarheid als strategisch managementthema.
Werkgevers kunnen demotie gebruiken als instrument om de kosten van vergrijzing het hoofd te bieden. De werknemer aanvaardt een functie op een lager niveau dan zijn huidige functie: dat betekent meestal ook een kleiner salaris, en misschien verzet.
U stelt uw medewerkers centraal in uw onderneming. U bent ervan overtuigd dat er niets mis is met uw personeelsbeleid, want u hebt alleen maar tevreden werknemers. Maar is uw personeelsbeleid al leeftijdsbewust? Is het beleid misschien op dat punt voor verbetering vatbaar? Weet u dat de tijd nu rijp is om uw beleid te richten op de verschillende levensfases van de werknemer en wel vanaf het begin van de loopbaan, zodat de werknemer actief, vitaal en werkend ouder kan worden?
Employee Self Service (ESS), oftewel: de werknemer doet het zelf. Niet langer holt hij om de haverklap naar de HR-afdeling om zijn verlof te regelen of zich beter te melden. En de HR-afdeling op haar beurt kan hierdoor inhoudelijk uitdagender werk doen, dat beter past bij haar taakomschrijving. Is deze vorm van e-HRM inderdaad zo zaligmakend?
De resultaten van HR-beleid meetbaar maken speelt een steeds grotere rol binnen organisaties. De krappe arbeidsmarkt en de druk vanuit het management om aantoonbare resultaten te laten zien, onderstrepen het belang van actuele cijfers. Een spoedcursus ken- en stuurgetallen.
Over competentiemanagement zijn de meningen in de branche sterk verdeeld. Hoe zit het met het nut ervan? Levert het daadwerkelijk wat op voor werkgever en werknemer of is het vooral verworden tot een self-fulfilling prophecy? Tien tips voor een succesvolle invoering.
Concentratie op de corebusiness en besparingsdrift zorgen ervoor dat steeds meer organisaties het pad van outsourcing inslaan. Ook HR ontkomt hier niet aan. Wat zijn de voor- en nadelen?
Wat doe je als een medewerker niet goed functioneert en welke vormen van verlof zijn er? Wil je je kennis up-to-date houden? Volg deze training en leer in twee ochtenden alle ins en outs over arbeidsrecht in de dagelijkse HR-praktijk.