Het psychologisch contract, de arbeidsrelatie tussen de werkgever in de zorg en de werknemer, de professional, krijgt door de COVID-19 een ander karakter. Zorgprofessionals, lees ook begeleiders hebben door COVID-19 meer risico in de uitvoering van hun vak ervaren. Ze hebben veel moeten dragen. Een applaus of een extra presentje is dat dan wel genoeg?
‘Geweldloze communicatie’ (GC) is een manier om gedrag te bespreken op een oprechte, verbindende en empathische wijze. GC ondersteunt gespreksvaardigheden in dialoog met een ander. De stappen en enkele voorbeelden.
Onze klant, een financiële dienstverlener (100-200 medewerkers), heeft te maken met algemene veranderingen zoals een economie die aantrekt en een toename in automatisering. Daarnaast overweegt de financiële dienstverlener om nieuwe diensten te gaan leveren. Dit zorgt waarschijnlijk voor een verschuiving in het personeelsbestand. AnalitiQs heeft met de klant input opgehaald, verwerkt en geanalyseerd. Vervolgens is er inzichtelijk gemaakt voor welke functies alleen op korte termijn een toename in fte noodzakelijk is, en voor welke functies dit op langere termijn van toepassing is.
Aan alles gedacht en toch neemt de betrokkenheid af. De grote vraag is dan: Hoe houd je als werkgever je medewerkers betrokken? Helaas is er geen eenduidig antwoord. Wat wel helder is: luister naar wat leeft onder medewerkers en kom in actie.
‘Het piept en het kraakt in de zorg’, horen we regelmatig tijdens persconferenties. En dat is helaas waar. Maar het piept en het kraakt ondertussen in elke organisatie. Voor talloze medewerkers is het thuiswerken, vaak in combinatie met het thuisonderwijs, nauwelijks vol te houden. 35% geeft inmiddels aan dat ze de samenwerking met collega’s achteruit vindt hollen. Twee weken geleden was dat nog maar 9 procent.
In deze crisistijd kun je als werkgever laten zien wat je écht waard bent voor medewerkers. Bén je er nu voor medewerkers? Voelen medewerkers zich meer of juist minder verbonden met de organisatie? Maakt je organisatie medewerkers trots? De ervaringen tijdens coronatijden zullen medewerkers nog lang bijblijven. Kun je toekomstige collega’s straks inspirerende verhalen vertellen over hoe jullie de coronatijden hebben overleefd? Over verbinding, waardering en reboarding.
Veel medewerkers en managers werken thuis. Hoe houd je die betrokken bij de organisatie en de organisatiedoelstellingen? PROOF schreef een boek over alignment en de daarin beschreven basisregels gelden nu meer dan ooit. Zo houdt elke afdeling Communicatie en HR ook in deze onzekere tijden medewerkers én managers aligned.
Wat is écht en wat is onzin? Deze speech moest niet alleen goed uitleggen, maar ook krachtig weerwoord bieden aan alle rondzingende sappige verhalen. Hoe pakte hij dit aan?
Klantvragen en behoeften van medewerkers veranderen zo snel dat de traditionele manier van werken tekort schiet. Organisaties moeten in toenemende mate wendbaar en vernieuwend zijn. Waarom is er zoveel belangstelling voor Agile-methodes en zelfsturing? Wat vraagt dit van leidinggevenden?
Gisteren had ik een bespreking bij een klant over een project rond samenwerking tussen verschillende afdelingen. Het woord ‘burn-out’ viel vier keer. Een van de leden van het projectteam was afgehaakt, burn-out, op de gang stonden twee medewerkers te praten: “ik zit tegen een burn-out aan...”, een collega belde de volgende afspraak af, overwerkt: “hopelijk geen burn-out”, nieuwspush op mijn Ipad: 'burn-out cijfers weer gestegen.'
In deze live online masterclass van een halve dag leer je hoe je een dossier opbouwt en een specifiek verbeterplan opstelt bij disfunctioneren van een medewerker. Inclusief wettelijk kader ontslagbeoordeling