Anno 2011-2013 is er, in het verlengde van e-HRM en Software as a Service, een trend om de personeels- en salarisadministratie te outsourcen. Personeelsadvies wordt hierin meestal niet meegenomen.
De uitstroom van babyboomers uit het arbeidsproces gaat heel wat lege zetels in directiekamers opleveren. Stuurloosheid dreigt voor tal van bedrijven. Toch is opvolging van talent nog nauwelijks een hot topic in HR. Terwijl de financiële schade ervan zeer groot kan zijn.
Heeft HR nog toegevoegde waarde in de organisatie van de toekomst? Als het aan Wim Heuvelman ligt, medeoprichter van Finext, kan HR volledig in de lijn worden belegd. De autonome teams bij Finext regelen alles zelf. Alleen bij complexe vraagstukken wordt (HR) expertise ingeroepen. Deze vorm van organiseren dwingt HR te kiezen.
Sinds de inwerkingtreding van de 'Wet registratie intermediairs die arbeidskrachten ter beschikking stellen' op 1 juli 2012, moeten ondernemingen die arbeidskrachten ter beschikking stellen zich als zodanig registreren in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel. Daarnaast worden ondernemingen die uitzendkrachten inlenen verplicht om zaken te doen met een geregistreerde onderneming. De registratieplicht heeft als doel het aantal malafide uitzendondernemingen terug te dringen.
De kantonrechter in Almelo heeft op 9 april jl. een opvallende uitspraak gedaan met mogelijk grote gevolgen voor het fenomeen payrolling door te oordelen dat de relatie tussen payrollbedrijf SDWE en de medewerker niet als arbeidsovereenkomst gekwalificeerd kon worden. De casus was als volgt.
HR gaat over mensen. En de mensen die in HR werken hebben ook bijna altijd iets met mensen. Als gevolg daarvan zien we dat in de praktijk nog al eens verbaasd wordt gekeken – en met de nodige scepsis ook – naar de mogelijke rol van expertsystemen in dit vakgebied. In mijn optiek is dit een gevolg van niet kennen, niet holistisch denken en teveel vasthouden aan de gangbare, maar o zo versnipperde methodes en leveranciers. Een krachtig top down-beleid richting HR - om integraal, slim en snel te kunnen werken, is in de meeste organisaties afwezig.
Dat wat financiën, logistiek, marketing en sales wel lukt, speelt HR nog niet klaar: een integrale aanpak in methodes, systemen en mensen. Het wordt simpelweg onvoldoende afgedwongen. Het kán namelijk wel allemaal.
Onlangs is er met veel bombarie en enthousiasme een Sociaal Akkoord gepresenteerd. Het opvallende was dat de ‘sociale partners’ (hoezo partners? Ze staan zo ongeveer lijnrecht tegenover elkaar) vele weken nodig hadden om tot dit akkoord te komen en dat Rutte c.s. het binnen een half uur eens waren.
Mensen die worstelen met een oneindige stroom van drukte in hun (werk)leven zijn vaak loyaal, betrokken en gaan tot het gaatje om voor elkaar te krijgen wat van hen verwacht wordt. Ze vinden het belangrijk om betrouwbaar te zijn voor hun opdrachtgevers of medewerkers. ‘Afspraak is afspraak’, dat staat boven aan hun lijstje van belangrijke waarden.
In het huidige economische klimaat moet je 'niet zeuren', 'gewoon werken' en zorgen 'dat je je hoofd boven water houdt'. Weten 'wat er voor jou echt toe doet' lijkt dan iets voor (vooralsnog vervlogen) luxe tijden. Bij een goede economie en een goede gezondheid is er ruimte voor zelfontplooiing - niet voor niets het hoogste niveau van Maslow's behoeftepiramide. Want stel dat je ontslagen wordt, dan lijkt een duidelijke persoonlijke missie - ofwel: weten wat er voor jou echt toe doet - niet van belang. Je eerste prioriteit is dan immers om weer aan het werk te komen zodat je je hypotheek kunt betalen en je gezin kunt onderhouden.
In deze live online masterclass van een halve dag leer je hoe je een dossier opbouwt en een specifiek verbeterplan opstelt bij disfunctioneren van een medewerker. Inclusief wettelijk kader ontslagbeoordeling