De kantonrechter in Almelo heeft op 9 april jl. een opvallende uitspraak gedaan met mogelijk grote gevolgen voor het fenomeen payrolling door te oordelen dat de relatie tussen payrollbedrijf SDWE en de medewerker niet als arbeidsovereenkomst gekwalificeerd kon worden. De casus was als volgt.
HR gaat over mensen. En de mensen die in HR werken hebben ook bijna altijd iets met mensen. Als gevolg daarvan zien we dat in de praktijk nog al eens verbaasd wordt gekeken – en met de nodige scepsis ook – naar de mogelijke rol van expertsystemen in dit vakgebied. In mijn optiek is dit een gevolg van niet kennen, niet holistisch denken en teveel vasthouden aan de gangbare, maar o zo versnipperde methodes en leveranciers. Een krachtig top down-beleid richting HR - om integraal, slim en snel te kunnen werken, is in de meeste organisaties afwezig.
Dat wat financiën, logistiek, marketing en sales wel lukt, speelt HR nog niet klaar: een integrale aanpak in methodes, systemen en mensen. Het wordt simpelweg onvoldoende afgedwongen. Het kán namelijk wel allemaal.
Onlangs is er met veel bombarie en enthousiasme een Sociaal Akkoord gepresenteerd. Het opvallende was dat de ‘sociale partners’ (hoezo partners? Ze staan zo ongeveer lijnrecht tegenover elkaar) vele weken nodig hadden om tot dit akkoord te komen en dat Rutte c.s. het binnen een half uur eens waren.
Mensen die worstelen met een oneindige stroom van drukte in hun (werk)leven zijn vaak loyaal, betrokken en gaan tot het gaatje om voor elkaar te krijgen wat van hen verwacht wordt. Ze vinden het belangrijk om betrouwbaar te zijn voor hun opdrachtgevers of medewerkers. ‘Afspraak is afspraak’, dat staat boven aan hun lijstje van belangrijke waarden.
In het huidige economische klimaat moet je 'niet zeuren', 'gewoon werken' en zorgen 'dat je je hoofd boven water houdt'. Weten 'wat er voor jou echt toe doet' lijkt dan iets voor (vooralsnog vervlogen) luxe tijden. Bij een goede economie en een goede gezondheid is er ruimte voor zelfontplooiing - niet voor niets het hoogste niveau van Maslow's behoeftepiramide. Want stel dat je ontslagen wordt, dan lijkt een duidelijke persoonlijke missie - ofwel: weten wat er voor jou echt toe doet - niet van belang. Je eerste prioriteit is dan immers om weer aan het werk te komen zodat je je hypotheek kunt betalen en je gezin kunt onderhouden.
Veel bedrijven belonen medewerkers deels voor de door hun geleverde prestaties. Hiertoe worden jaarlijks afspraken gemaakt over te behalen doelen. Elke manager in Nederland weet inmiddels wel dat die doelen SMART moeten worden geformuleerd. En toch wringt het nog vaak bij de A en de R van acceptabel en realistisch. Hoe komt dat? Een voorbeeld aan de hand van twee sportieve prestaties.
Niet alleen nu, maar ook in de toekomst is grip op teamprestaties belangrijk. Een goede samenwerking is immers van doorslaggevend belang voor het succes van het team en daarmee ook van de organisatie in zijn geheel. Maar de veranderingen in teamdynamiek die het gevolg zijn van technologische veranderingen, globalisering en flexibilisering van arbeid vragen om nieuwe en creatieve manieren om teams te begeleiden en te optimaliseren.
Wat wil je als HR? Mensen inspireren en de lijn “besmetten” met jouw visie en ideeën of werken volgens het principe “u vraagt, wij draaien”? Ik geloof dat HR weer voorop moet gaan lopen. Ook als dat door de enorme tijdsdruk onmogelijk lijkt.
Vind je het ook zo zonde? Al die (dure of niet) persoonlijkheidstesten die worden uitgevoerd tijdens het recruitment proces en die daarna 'in de la' of ergens op het netwerk eindigen? Misschien nog een keer voor de dag gehaald worden als de betreffende medewerker een training wil gaan doen of coaching aanvraagt? Zonde toch, niet? Hoeft Niet!
Wat doe je als een medewerker niet goed functioneert en welke vormen van verlof zijn er? Wil je je kennis up-to-date houden? Volg deze training en leer in twee ochtenden alle ins en outs over arbeidsrecht in de dagelijkse HR-praktijk.