Steeds meer voelen organisaties de behoefte om naadloos en transparant informatie te kunnen delen tussen werknemers onderling; of het nu gaat om de zichtbaarheid van doelstellingen van medewerkers op de verschillende organisatieniveaus teneinde de doelen van personen en de organisatie zelf te kunnen stroomlijnen, of om de rapportage van financiële targets. Door een transparante werkwijze weet elke werknemer wat van hem of haar verwacht wordt en wat hij of zij terug kan verwachten. De vraag om meer transparantie is ontstaan door een aantal factoren in het werkveld – niet in de laatste plaats een groeiend inzicht in de voordelen ervan.
De druk op HR voor het creëren van meerwaarde aan een organisatie neemt toe. Een business model beschrijft de grondgedachte van hoe een organisatie waarde creëert, levert en behoudt. Toegepast op HR, beschrijft een HR business model deze grondgedachte voor het HR domein. Om ervoor zorg te dragen dat de beschrijving en discussie wordt vergemakkelijkt, wordt de Business Model Canvas toegepast.
Een werknemer werkt al jaren bij dezelfde onderneming, maar heeft een arbeidsovereenkomst met een payrollbedrijf. Met een door de inlener aangekondigde tariefsverlaging van 25 procent stemt de werknemer niet in. Hoewel die situatie wel heeft geleid tot een beëindiging van de opdracht, gevolgd door het einde van de arbeidsovereenkomst, gaat de procedure over de wijziging van het tarief.
Als leidinggevende zit je soms letterlijk met de handen in het haar. De ene medewerker is eigenwijs. Hij wekt de indruk dat hij zijn taken prima kan uitvoeren, maar de resultaten vallen tegen. De ander is onzeker. Je hebt het idee dat hij veel meer kan dan hij zelf denkt, maar het komt er niet uit. En dan is er nog die nieuwe medewerker die ingewerkt moet worden en de ervaren kracht die goed wil blijven presteren. Hoe bepaal je welke benadering het beste bij welke persoon past?
Het sectorplan werkgelegenheid voor de bouw is goedgekeurd. Bij wie kunnen mkb bedrijven aankloppen om hun arbeidsmarktpositie te verbeteren? Vastgelopen bij het FNV heb ik een beroep gedaan op Bouwend Nederland.
Nee, natuurlijk niet zo maar een dag in Den Haag, maar Prinsjesdag! U kent de traditie en kijkt waarschijnlijk ook ieder jaar naar de ‘hoedjesparade’ die op uw beeldbuis voorbij komt.
Als van mensen wordt verwacht dat ze zich betrokken en verantwoordelijk voelen en gedragen en zich optimaal inzetten om het beste voor de organisatie (en daarmee voor zichzelf) te bereiken, dan stelt dat eisen aan de organisatie. De basis voor die eisen is het kennen van je eigen mensen.
De laatste tijd spreek ik veel bestuurders die de afgelopen jaren sterk hebben moeten focussen op overleven met hun organisatie. Wat daarbij opvalt is dat er vaak, eigenlijk bijna altijd, kort cyclisch gekeken wordt naar het personeelsbestand en dan vooral in aantallen. Of: we hebben nu zoveel medewerkers in functie X. Daar hebben wij eigenlijk maar 90, 80, of 70 procent van nodig. Hoe kunnen we afslanken: wie zijn als laatsten binnen gekomen of wie kunnen eerder met pensioen?
De meeste organisaties moeten op enig moment ‘hun eigen tuin bijsnoeien’. Tijdens een reorganisatietraject gaat veel tijd en aandacht naar de mensen die vertrekken. Wie moet weg en waarom? Moeilijke beslissingen die je als directie niet zomaar neemt. Er blijft daarom weinig aandacht over voor de medewerkers die overblijven. Terwijl dat juist de mensen zijn die het moeten gaan maken voor de organisatie in afgeslankte vorm. Uiterst belangrijk dus, dat het team dat achterblijft geïnspireerd de mouwen gaat opstropen.
Het jaar 2013 kan met recht het jaar van de payrolling rechtszaken worden genoemd. Of deze betiteling als een eer opgevat kan worden voor het fenomeen payrolling is maar zeer de vraag.
Wat doe je als een medewerker niet goed functioneert en welke vormen van verlof zijn er? Wil je je kennis up-to-date houden? Volg deze training en leer in twee ochtenden alle ins en outs over arbeidsrecht in de dagelijkse HR-praktijk.