Strategische personeelsplanning draait niet langer om het matchen van mens en functie maar om het matchen van mens en passie. Waar men vroeger op zoek ging naar de baan voor het leven, is nu de passie van het moment leidend. We zien een verschuiving van lange termijn naar leven in het Nu met als gevolg meer tijdelijke dienstverbanden, start-ups en snelgroeiende ondernemingen.
In zijn laatste boek ‘Dit kan niet waar zijn’ hekelt Joris Luyendijk bankiers uit de Londense City. Hij verwijt hen amoreel gedrag. Ik was het me eigenlijk niet bewust maar werd erop geattendeerd dat amoreel gedrag wat anders is dan immoreel gedrag.
De laatste jaren hebben wij heel veel plannen ontwikkeld. We hadden een duidelijke visie en concrete stappen beschreven voor de uitrol. Nu ik terugkijk is er bijna niets van terechtgekomen. Al die mooie plannen zijn óf volledig veranderd óf helemaal vastgelopen. Ik vraag me meer en meer af wat ik hier loop te doen. Niets lukt. Ligt het aan mij of ben ik als HR-professional gewoon machteloos?
De meeste organisaties worden gedreven door een droom, een visie, de wens om een bijdrage te leveren. Maar hoe zet je deze droom op effectieve wijze om in actie? Hoe kun je als bedrijf groeien en bloeien? Wat is ervoor nodig om betere resultaten te behalen?
Economische groei werd in onze geschiedenis steeds gedreven door een toename van de arbeidsproductiviteit. Soms werd deze productiviteitsgroei geholpen door technologische ontwikkelingen, soms door een nieuwe manier van arbeidsverdeling en vaak door een combinatie van de twee. We hebben ons daarbij door de tijden heen steeds verder gespecialiseerd en nu leven we in een tijdperk van hyperspecialisatie. In de ICT, in de gezondheidszorg, in de financiële dienstverlening en in vele andere vakgebieden hebben mensen zich steeds verder gespecialiseerd. Deze arbeidsspecialisatie stelt eisen aan de manier waarop organisaties met hun werkgeverschap omgaan.
“Sturing van gedrag, vraagt gedragen sturing” Klanten zitten soms met een dilemma. Moeten we eerst werken aan onze waarden en die vertalen naar gedrag? Of met Lean aan de slag op de werkvloer; concrete resultaten boeken in processen voor klanten? Dit leidt soms tot vragen van klanten als 'Passen Lean en waardendenken bij elkaar?' en 'Moeten we nu voor een waardentraject of Lean kiezen?'
Recent onderzoek laat zien dat HR- en inkoopprofessionals steeds bewuster omgaan met de inhuur van hun extern IT-personeel. Eén van de voornaamste redenen hiervoor is het verbeterde inzicht in de tariefhoogte van zelfstandige professionals. Ook kijken inhurende organisaties steeds kritischer naar de inzet van seniors.
Als HR-manager houd u zich bezig met complexe vraagstukken in complexe krachtenvelden. Leg uw dilemma aan mij voor.
BMW produceert auto’s die sportieve prestaties leveren en tegelijkertijd extreem zuinig zijn. KPN geeft de garantie dat hun internet supersnel én maximaal beveiligd is. En we willen graag de wereld rondvliegen in veilige vliegtuigen met veel comfort (beenruimte, in-flight entertainment, en als het even kan gratis wifi), maar alles wél voor een betaalbare prijs. We zoeken steeds meer de grenzen op van het schijnbaar onmogelijke.
Elke organisatie is weer anders en dat geldt ook voor mensen. Vijf tips voor ondernemers over de HR-kant van Het Nieuwe Werken.
In deze live online masterclass van een halve dag leer je hoe je een dossier opbouwt en een specifiek verbeterplan opstelt bij disfunctioneren van een medewerker. Inclusief wettelijk kader ontslagbeoordeling