Wij gaan steeds meer projectmatig werken en medewerkers doen steeds autonomer hun werk. Over twee jaar verhuizen wij zelfs naar een nieuw gebouw met enkel flexplekken. Dat vraagt om een andere manier van leidinggeven. De leidinggevenden van de leidinggevenden, mijn directie, echter, betrekt hun eigen gedrag niet in de verandering. Zij blijven directief, controlerend en beheersend. Het nieuwe gedrag dat ze van de leidinggevenden vragen, beheersen ze zelf niet. Al beweren ze van zichzelf dat ze het al doen. Hoe krijg ik ze in beweging?
Waarom zien de meeste HR-afdelingen er nog steeds hetzelfde uit als twintig jaar geleden? Technologie heeft de wereld en de economie ingrijpend veranderd. Terwijl we dat niet echt kunnen zeggen over HR-organisaties, -structuren en -diensten. We kunnen de problemen van nu niet meer oplossen met de methoden van toen. Het is de hoogste tijd voor nieuwe HR-rollen.
Workforce Alignment kan het verschil zijn tussen winners en verliezers. Daarom 10 tips om dit te verbeteren.
'It's time to blow up HR and build something new.' Zo luidt de schreeuwende covertekst van de zomereditie van Harvard Business Review. In het betreffende artikel legt de Amerikaanse professor Peter Cappelli uit waar HR zich de komende tijd écht mee bezig zou moeten houden.
Of waarom ik auteur werd toen ik het HR-vak verliet. Deze vraag wordt me regelmatig gesteld. In feite is het niet helemaal waar. Het HR-vak kun je namelijk niet verlaten. Als het eenmaal in je zit, blijf je betrokken. Wel is het zo dat ik door mijn (HR) werk in steeds toenemende mate in aanraking kwam met Leiderschap en leiderschapsproblemen. In de laatste jaren van mijn ‘werkzame’ leven lag mijn professionele aandacht hoofdzakelijk op dat terrein. Overigens vind ik dat HR een grote rol mag opeisen daar waar het over leiderschap gaat. Weg met dat beheersmatige. Richt je aandacht op leiderschap binnen de organisatie!
Van alle beroepen heeft Human Resources te maken met de meest uitdagende en variërende vormen van communicatie. Wij, HR-professionals, moeten meester zijn in overtuigingskracht tijdens het werven van nieuw personeel, moeten empathie hebben voor arbeidsverhoudingen en genuanceerd omgaan met de communicatie naar werknemers. Ook moeten we effectieve trainingen kunnen ontwerpen en in staat zijn de complexe compensatiestructuren en secundaire arbeidsvoorwaarden te vereenvoudigen.
Door de opkomst van Social Media en de vele tools om ze te gebruiken heeft HR marketing een flinke boost gehad de afgelopen jaren. Veel bedrijven, mensen en tools hebben zich op het onderwerp gespecialiseerd. Maar wat kan HR marketing betekenen voor het HR beleid en de interne HR processen?
Eind januari berichtte de pers over drastische HR-veranderingen bij IT-gigant IBM. Zij had plannen om het wereldwijde aantal vaste werknemers sterk terug te dringen en de rest in te huren als zelfstandige professional (zp’er). Het idee achter de enorme reorganisatie was om flexibeler te worden en sneller op- en af te kunnen schalen mocht dit nodig zijn. Hoewel de plannen momenteel nog worden uitgewerkt, laat het wel een ontwikkeling zien die het begin is van een heel nieuwe HR-aanpak.
De waarde van workforce planning wordt nog vaak onderschat. Maar om het belang van workforce planning te benadrukken hebben sommige landen, bijvoorbeeld Frankrijk een wettelijke verplichting de zogeheten ‘Gestion Prévisionnelle Emploi Compétence’ om workforce planning te stroomlijnen binnen organisaties.
In de horeca is het begrip payroll redelijk ingeburgerd. De kwalitatief goede payroll helaas wat minder. Je kunt alle vormen van payroll niet over één kam scheren, ook al wordt dat door de media en vakbonden tot nu toe veelvuldig gedaan. Maar, ik verwacht dat daar verandering in gaat komen. Kwalitatief goede payroll is onder andere door alle veranderende wet- en regelgeving voor de ondernemer een noodzaak.
In deze live online masterclass van een halve dag leer je hoe je een dossier opbouwt en een specifiek verbeterplan opstelt bij disfunctioneren van een medewerker. Inclusief wettelijk kader ontslagbeoordeling