De aansluiting van de jongste generatie HRM’ers op de beroepspraktijk wringt. Voor de ene functie zijn zij te goed, voor de andere schieten zij tekort. Volgens recent onderzoek missen zij zelfs elementaire competenties. Is het werkelijk zo slecht gesteld met de nieuwe generatie?
Door verschillende scenario's op te stellen kun je de personele behoefte voor de komende jaren voorspellen. Dit is een belangrijk instrument binnen Human Capital Management. Gerard Evers, specialist op het terrein van economisch personeelsmanagement, heeft een fictief praktijkvoorbeeld opgesteld voor strategische personeelsplanning bij een ziekenhuis.
The way that we look at leadership is changing. With businesses facing the combined challenges of emerging technologies, newer working practices and increased employee and customer expectations, our approach to identifying and nurturing future leaders needs to evolve.
Wij gaan steeds meer projectmatig werken en medewerkers doen steeds autonomer hun werk. Over twee jaar verhuizen wij zelfs naar een nieuw gebouw met enkel flexplekken. Dat vraagt om een andere manier van leidinggeven. De leidinggevenden van de leidinggevenden, mijn directie, echter, betrekt hun eigen gedrag niet in de verandering. Zij blijven directief, controlerend en beheersend. Het nieuwe gedrag dat ze van de leidinggevenden vragen, beheersen ze zelf niet. Al beweren ze van zichzelf dat ze het al doen. Hoe krijg ik ze in beweging?
Waarom zien de meeste HR-afdelingen er nog steeds hetzelfde uit als twintig jaar geleden? Technologie heeft de wereld en de economie ingrijpend veranderd. Terwijl we dat niet echt kunnen zeggen over HR-organisaties, -structuren en -diensten. We kunnen de problemen van nu niet meer oplossen met de methoden van toen. Het is de hoogste tijd voor nieuwe HR-rollen.
Workforce Alignment kan het verschil zijn tussen winners en verliezers. Daarom 10 tips om dit te verbeteren.
'It's time to blow up HR and build something new.' Zo luidt de schreeuwende covertekst van de zomereditie van Harvard Business Review. In het betreffende artikel legt de Amerikaanse professor Peter Cappelli uit waar HR zich de komende tijd écht mee bezig zou moeten houden.
Of waarom ik auteur werd toen ik het HR-vak verliet. Deze vraag wordt me regelmatig gesteld. In feite is het niet helemaal waar. Het HR-vak kun je namelijk niet verlaten. Als het eenmaal in je zit, blijf je betrokken. Wel is het zo dat ik door mijn (HR) werk in steeds toenemende mate in aanraking kwam met Leiderschap en leiderschapsproblemen. In de laatste jaren van mijn ‘werkzame’ leven lag mijn professionele aandacht hoofdzakelijk op dat terrein. Overigens vind ik dat HR een grote rol mag opeisen daar waar het over leiderschap gaat. Weg met dat beheersmatige. Richt je aandacht op leiderschap binnen de organisatie!
Van alle beroepen heeft Human Resources te maken met de meest uitdagende en variërende vormen van communicatie. Wij, HR-professionals, moeten meester zijn in overtuigingskracht tijdens het werven van nieuw personeel, moeten empathie hebben voor arbeidsverhoudingen en genuanceerd omgaan met de communicatie naar werknemers. Ook moeten we effectieve trainingen kunnen ontwerpen en in staat zijn de complexe compensatiestructuren en secundaire arbeidsvoorwaarden te vereenvoudigen.
Door de opkomst van Social Media en de vele tools om ze te gebruiken heeft HR marketing een flinke boost gehad de afgelopen jaren. Veel bedrijven, mensen en tools hebben zich op het onderwerp gespecialiseerd. Maar wat kan HR marketing betekenen voor het HR beleid en de interne HR processen?
In deze live online masterclass van een halve dag leer je hoe je een dossier opbouwt en een specifiek verbeterplan opstelt bij disfunctioneren van een medewerker. Inclusief wettelijk kader ontslagbeoordeling