De opdracht van HRM in dit tijdsgewricht, waarin de arbeidsmarkt drastisch wijzigt, is een belangrijke. Daarom werd 'HRM voor de toekomst' volledig herzien en bij de tijd gebracht.
HR in 2020. Is het koffiedik kijken of kunnen we nu al veel zaken voorspellen en invullen? Hoe ziet de arbeidsmarkt er dan uit en wat betekent dit voor organisaties en in het bijzonder de rol van HR? Lees, huiver en… krijg gelijk!
De afgelopen drie jaar is onze manier van werken sterk veranderd. Wij werken nu met zelfsturende resultaatverantwoordelijke teams. We hebben hard gewerkt aan een manier van leidinggeven die ondersteunend is in plaats van directief. Het probleem is dat leidinggevenden te lief zijn; ze spreken hun mensen te weinig aan op ongewenst gedrag. Hoe zorg ik ervoor dat onze managers moedig genoeg worden om ook die stap te zetten?
Hoe vinden in jouw organisatie de functioneringsgesprekken plaats? Is het alleen een 1-2’tje tussen de manager en de werknemer? Of vraagt de manager meer personen om input?
Het meeste werk in organisaties wordt vandaag de dag door teams verzet. Succesvolle leiders zijn vrijwel altijd mensen die goed in teamverband kunnen werken. Maar wat zijn de basisvoorwaarden voor goedwerkende teams? Waarom zijn sommige teams succesvol en falen andere hopeloos? Hoe kun je een topteam opbouwen?
Herken jij het stiekem ook weleens? Dat we heimelijke vreugde hebben over het verdriet en de mislukking van anderen, ter bevestiging van ons eigen geluk? Schadenfreude, noemen onze Duitse buren dit. Programma’s vol van op tv: Help, mijn man is klusser, Een dubbeltje op z’n kant. Maar ook HR lijkt niet zonder leedvermaak te kunnen…
Met een wat angstig gezicht vroeg ze tijdens de intake: “En als we dan een coachtraject starten, moet dan ook alles wat we bespreken met mijn baas gedeeld worden”? Ik kon haar direct vertellen hoe ik hier vanuit integriteit, veiligheid en privacy van mijn cliënten mee omga. Dat was een opluchting voor haar… want ze wilde niet dat haar baas zou weten dat… Ik stelde haar de vraag waarom ze die onderwerpen niet wilde delen met haar baas, dan wel de HR-manager van het bedrijf.
Je kunt als werkgever wel zorgen voor goede werkcondities maar motivatie en bevlogenheid komt vooral door mensen aandacht, vertrouwen, ruimte en waardering te geven. Dat weten we natuurlijk al veel langer, maar op enkele organisaties na, hebben we daar nooit invulling aan gegeven. De tijdgeest is gelukkig aan het veranderen en we zien nu prachtige initiatieven die wél uitgaan van en invulling geven aan vertrouwen.
In mijn blogs neem ik je mee in de wereld van de HR Businesspartners. Wat maakt iemand nu een HR Businesspartner? Wat maakt iemand nu succesvol? Is het vakmanschap of is het persoonlijk leiderschap? Of is het allebei?
Mobiele telefonie en social media zijn de laatste jaren steeds meer onderdeel geworden van ons dagelijks leven. De manier waarop we werken, communiceren en managen is hierdoor totaal veranderd. Deze socio-economische veranderingen zijn enorm belangrijk voor HR-afdelingen en HR-managers. Hoe gaat HR dit managen?
Wat doe je als een medewerker niet goed functioneert en welke vormen van verlof zijn er? Wil je je kennis up-to-date houden? Volg deze training en leer in twee ochtenden alle ins en outs over arbeidsrecht in de dagelijkse HR-praktijk.