Deze titel is voor tweeërlei uitleg vatbaar; de HR Business Partner die uitkomst biedt of juist een uitroep van schrik als de HR Business Partner de afdeling op komt. Bij veel bedrijven gaat het om het laatste. Dit heeft doorgaans niet met de persoon of diens functioneren van doen, als wel met het feit dat hij of zij niet zichtbaar genoeg is binnen de organisatie.
Ze waren het allemaal met elkaar eens, de HR-managers op de netwerkborrel: duurzame inzetbaarheid, mobiliteit, professionalisering, cultuurverandering, het moest allemaal voortkomen uit 'het goede gesprek'.
De Hoge Raad boog zich eind 2016 over een conflict tussen het pensioenfonds voor de flexbranche StiPP en Care4Care. Care4Care is een bedrijf dat zich bezighoudt met het leveren van medisch specialistisch personeel aan opdrachtgevers zoals ziekenhuizen en zorginstellingen.
Er is geen beroepsgroep die door de jaren heen zo is veranderd als de HR-medewerker. Waar de afdeling personeelszaken voorheen bekend stond om het verwerken van administratie, is de rol van HR-afdeling verschoven naar een meer tactische en zelfs strategische adviseursrol. Om te kunnen voldoen aan die rol, moeten HR-medewerkers zich losmaken van de vertrouwde basis en tijd investeren om die nieuwe competenties te ontwikkelen.
Een organisatiestrategie geeft aan op welke wijze je als bedrijf van plan bent bepaalde doelen te realiseren. Vaak leidt de organisatiestrategie een betrekkelijk geïsoleerd leven: die is vooral bij leidinggevenden en directie bekend. Terwijl een organisatiestrategie pas echt kans van slagen heeft als die leeft in alle lagen van de organisatie.
Eind 2018 verschijnen de eerste krantenkoppen met miljoenenboetes. In 2019 worden het wekelijkse krantenkoppen. En in 2020 dempt men de put, maar welk kalf is verdronken?
Op woensdag 1 maart wordt voor de vijftiende keer de Nationale Complimenten Dag gehouden. De uitdaging is om die dag drie complimenten uit te delen in je omgeving. Dat is geen overbodige luxe, want als Nederlanders staan we bekend als een kritisch volk. We zien en benoemen eerder wat er misgaat of beter kan. Dit terwijl het geven van complimenten een cruciale vaardigheid voor moderne ondernemers en leiders is. Maar hoe doe je dat precies? 5 tips
Wij hebben allemaal zo onze heilige huisjes. Jeroen Busscher schopt ze met liefde voor ons om.
Voor de crisis wisten we precies welk product of dienst we in de markt moesten zetten, om ons vervolgens om te draaien en van daaruit terug te kijken. Hier pasten we de organisatie en ons HR-beleid op aan. We noemden dat 'vooruitkijken', maar feitelijk gingen we achterstevoren de toekomst in. De essentiële verandering is dat we nu wel weten wat de marktvraag is, maar wat ons antwoord zal zijn. Het proces om tot een oplossing te komen is cruciaal geworden. Dat vergt aanpassingsvermogen van mens en organisatie. En van HR...
De eerste verrichtingen van de Amerikaanse president Trump zijn op zijn zachtst gezegd opmerkelijk en lijken tegen alle (rationele) stromen in te gaan. Een gedachte-experiment: wat als we zijn 'principes' nu eens loslaten op HR?
Wat doe je als een medewerker niet goed functioneert en welke vormen van verlof zijn er? Wil je je kennis up-to-date houden? Volg deze training en leer in twee ochtenden alle ins en outs over arbeidsrecht in de dagelijkse HR-praktijk.