Er is een omslag gaande op het werk van welvaart naar wellbeing. In deze veranderende behoefte van medewerkers wordt flink geïnnoveerd met werkprocessen zoals Holocaracy, Lean, Agile. Maar wat kunnen we leren van organisaties die worden geroemd als beste werkgever van Nederland? 3 eenvoudige lessen.
Sinds drie jaar werken we bij B-lay, een dienstverlener gespecialiseerd in softwarelicenties, met zelfsturende teams. Dat begon eigenlijk per toeval. Toen de zoektocht naar een manager voor onze vestiging in Boekarest op niets uitliep, vroeg één van onze medewerkers of het geen goed idee was zónder baas te gaan werken. En zo begonnen we.
‘Nederlandse bedrijven lopen voorop met digitale transformatie’, kopt het FD. Een mooie ontwikkeling waar wij als klein land trots op mogen zijn. We zien bij Nederlandse bedrijven de rol van IT veranderen, businessmodellen worden vernieuwd en technische innovaties zorgen voor werk efficiëntie. Vaak wordt de IT-afdeling als leider gezien in het doorvoeren van deze digitale transformatie, maar eigenlijk zou dit veel beter bij de HR-afdeling belegd kunnen worden.
Niet januari, maar net na de zomervakantie blijkt de ideale tijd voor goede voornemens, las ik afgelopen week in de Volkskrant. Waarom? In september beginnen voor veel mensen nieuwe routines en dat maakt het makkelijker om andere veranderingen door te voeren. Bovendien zijn we meer ontspannen en beter uitgerust aan het eind van de zomerperiode, dan na een drukke decembermaand.
Reorganisaties, transformaties, integraties: allemaal veranderingen die je kunnen overkomen. Sommige zijn kleiner en hebben wellicht minder impact op je. Maar wat gebeurt er met je als de verandering veel impact op je heeft? Als je werk er echt anders uit gaat zien, je functie, je rol of je werkomgeving? En als het een verandering betreft die je niet zelf had gewild?
Het is voor veel teams en managers een worsteling: hoe krijgen we een goede feedbackcultuur in ons team en de organisatie? Als organisatie- en teamcoaches krijgen wij regelmatig het verzoek om een feedbacktraining te verzorgen. Want: 'onze mensen vinden het zo lastig om feedback te geven.' Juist in die vraag zit volgens mij al het grootste probleem, en specifiek op het woord 'geven'. Het creëren van een feedbackcultuur of aanspreekcultuur verloopt veel voorspoediger als je je richt op het vragen van feedback in plaats van het geven van feedback!
Wat is volgens jou het ultieme doel van leiderschap? Als leiderschap een boom is, welke vrucht produceert hij dan? Aangezien je gedachten bepalen hoe je je gedraagt, is het belangrijk om bij deze vraag stil te staan.
Management, HR en managementdenkers zoals ikzelf, allen zingen wij de hoogmis over de flexibilisering van de maatschappij. ‘Scrum’, ‘ZZP’, ‘intern ondernemerschap’ en de ‘innovatieve, lerende organisatie’ vormen samen de catechismus van een nieuwe glorieuze toekomst.
Een deelnemer die me altijd is bijgebleven is Peter. Toen hij mijn training Praktisch leidinggeven op de werkvloer binnenstapte zag ik meteen: die is gestuurd, die heeft er helemaal geen zin in. Toch lukte het om hem om te krijgen.
Puinruimen, verbeterproces regisseren en een veranderaanpak bepalen en uitvoeren. De vier stappen om uit een vertrouwenscrisis te raken of een gebrek aan vertrouwen op te heffen.
Wat doe je als een medewerker niet goed functioneert en welke vormen van verlof zijn er? Wil je je kennis up-to-date houden? Volg deze training en leer in twee ochtenden alle ins en outs over arbeidsrecht in de dagelijkse HR-praktijk.