De manager als dinosaurus: het uitsterven lijkt al aan de gang nu hele managementlagen worden geschrapt. Verdwijnt de manager naar het museum, nu zijn biotoop - de hiërarchische organisatie - zo langzamerhand aan het einde van zijn levenscyclus is gekomen?
Steeds meer willen we organiseren op een manier die bijdraagt aan gelukkige klanten, gelukkige werknemers en gelukkige organisaties. Minder hiërarchie, meer zelforganisatie door teams. Terug naar de bedoeling van de organisatie. De aandacht voor zelforganisatie groeit ongekend snel in de zorg, het onderwijs en in het bedrijfsleven.
Het opnemen van gesprekken door de werkgever of de werknemer komt steeds vaker voor. De geluidsopnames zijn doorgaans bedoeld om te zijner tijd als bewijs te dienen, maar wat zegt dat over de onderlinge verhouding tussen werkgever en werknemer? En is dat een reden om de arbeidsovereenkomst te ontbinden?
Met welke ogen kijkt HR naar de toekomst? Veel futurologen baseren hun toekomst op de wensen die ze vandaag missen en die ze in de toekomst alsnog gerealiseerd willen zien. Toch je kunt de toekomst niet alleen uit het verleden afleiden. Er zijn immers ook nog emergenties.
Het functioneringsgesprek wordt over het algemeen gezien als een mogelijkheid om elkaar eens goed in de ogen te kijken en de bedoeling is dat de werknemer zich voldoende op zijn gemak voelt om ook een spiegel te zijn voor zijn leidinggevende.
Veel teams hebben niet geleerd om goed met conflicten om te gaan omdat dit in traditionele organisaties vaak bij managers wordt neergelegd. Bij zelfsturing of zelforganisatie moeten de teamleden hun eigen conflicten oplossen. Hoe doe je dat op een vruchtbare manier?
Het beoordelingscijfer ligt aan de basis van een range van HR-beslissingen die enorm belangrijk zijn voor medewerker en organisatie. Het is niet niks om dat af te schaffen. Toch staan we denk ik nog maar aan het begin van een blijvende verandering. En wel hierom.
Terwijl veel bedrijven digitale businessmodellen toepassen en nieuwe technologieën inzetten, zien weinig Nederlandse bedrijven zich als een voorloper in de digitale transformatie. Slechts 16 procent van de Nederlandse zakelijk leiders vindt zichzelf een toppresteerder. Ook in andere Europese landen in dit percentage erg laag, in Engeland en Duitsland slechts 6 procent. Ondanks dit gegeven blijkt dat een ruime meerderheid (84 procent) van de ondervraagde Europese bedrijven is gestart met de digitale transformatie of dit van plan is. En 80 procent van de lijnmanagers is van mening dat HR belangrijk is voor digitaal succes.
Seizoen 2 van de Luizenmoeder is van start. De televisieserie over het reilen en zeilen van de school trok vorig jaar veel bekijks en was onderwerp van gesprek maandag op ’t werk. Terecht, want behalve dat de serie bijzonder vermakelijk is kunnen we ook veel leren van alles wat er gebeurt op de Klimop, en dat zal ook in seizoen 2 ongetwijfeld weer het geval zijn. Daarom hierbij de 5 lessen (en tevens een korte terugblik) omtrent organisatiecultuur van het eerste seizoen van de Luizenmoeder.
Ondanks alle ontwikkelingen in het vakgebied, is de rol van HR in veel organisaties nog steeds beperkt. Zelfs met meer digitalisering, Agile werken en beter gebruik van HR Analytics lukt het HR vaak niet om echt impact te hebben. Hoe komt dit toch en wat kan HR doen om dit te veranderen?
Wat doe je als een medewerker niet goed functioneert en welke vormen van verlof zijn er? Wil je je kennis up-to-date houden? Volg deze training en leer in twee ochtenden alle ins en outs over arbeidsrecht in de dagelijkse HR-praktijk.