Natuurlijk is het heel belangrijk dat medewerkers gedreven zijn. Natuurlijk is het belangrijk dat medewerkers zingeving ervaren in hetgeen ze doen, wie wil zich immers nutteloos voelen? (Vraag me alleen niet waarom het ‘purpose’ moet heten.) Natuurlijk is het belangrijk dat medewerkers blijven leren en nadenken over waar ze staan in hun carrière. Natuurlijk is het van onschatbare waarde dat talent bij ons wil werken en zich kan ontwikkelen. Maar...(bij zo’n opening weet je dat er een ‘maar’ aankomt) je moet een kind niet leren voetballen voordat het kan lopen. Zo zei mijn moeder het altijd.
Zoals bomen zonlicht nodig hebben om te kunnen groeien en vrucht te dragen, zo hebben organisaties een perspectief nodig waar ze zich op kunnen richten. Een visie is iets wat in iemands gedachten of verbeelding bestaat. Het stelt een organisatie in staat om antwoord te geven op de vragen: waar staan we voor en waar gaan we voor? Maar hoe zorg je ervoor dat je medewerkers dit beeld helder voor ogen hebben?
Een paar weken geleden: op uitnodiging van HR op gesprek bij een IT-organisatie met een paar honderd medewerkers. Deels jong en hip, deels al wat langer ge- en verbonden aan de organisatie. Een steady productportfolio, behaalt mooie resultaten. Gesprekspartners zijn de directeur-eigenaar en de Manager HR. We gaan het hebben over de behoefte aan een generiek functiehuis, een daarbij behorend beloningsmodel en een passende performance management methodiek.
Cultuur fascineert me. Heeft het altijd al gedaan. Ik heb een soort nieuwsgierigheid naar hoe mensen met elkaar omgaan. Wat ze beweegt en hoe ze daar uiting aan geven. Toch merk ik dat cultuur in organisaties regelmatig wordt gezien als ingewikkeld en vaag. Het is niet tastbaar. En krijgt daardoor vaak niet de aandacht die het verdient. Dat maakt dat ik extra alert ben op organisaties die cultuur wel in de schijnwerpers zetten.
Al decennia organiseren managers mensen op mechanische wijze. Maar hierdoor vervreemden medewerkers van hun klanten, het bedrijf en zichzelf. Tijd voor organisch organiseren.
Het personeelsdossier is het fundament van elke organisatie. Het is een waardevol personeelsinstrument, omdat het je een duidelijk en overzichtelijk beeld geeft van je personeelsbeleid. Helaas wordt het vaak pas ingezet wanneer er onenigheid ontstaat tussen het bedrijf en de medewerker. Een goed personeelsdossier kan juist conflicten voorkomen. Wat mij betreft is het personeelsdossier dan ook een naslagwerk en geen boek om mee te slaan!
Jaarlijkse medewerkerstevredenheidmetingen tonen alleen momentopnamen. Wij geloven dat dit anders kan én moet. En gelukkig zijn wij niet de enigen. Steeds meer bedrijven durven de stap te maken van traditionele jaarlijkse metingen naar pulse of continue metingen.
Recent las ik een artikel van Dick Dam over het DNA van de HR-professional. Is de mensgerichte professional nog wel van toegevoegde waarde in de organisatie? Is er niet meer stevigheid nodig en een bedrijfskundige visie op het HR-vak? Als HR-professional pur sang realiseerde ik me dat dit artikel ook over mij gaat. Hoe borg ik mijn toekomstige waarde?
Het succes van Agile werken leidt ertoe dat de afgelopen jaren ook organisaties in andere branches dan de IT Agile werken zijn gaan introduceren. Meestal kiezen organisaties ervoor om te starten met een beperkt team. Als de eerste ervaringen succesvol zijn - en dat zijn ze vaak - ontstaat de behoefte om de organisatie aan te passen aan de nieuwe gevormde werkwijze. Dit betekent onder andere dat voor de HR-afdeling aanpassingen nodig zijn. De rol van HR verandert dan van reguleren naar faciliteren.
Medewerkers verbinden zich aan overtuigingen; aan een hoger doel van de organisatie waarin ze zichzelf herkennen. Dit purpose-besef speelt een steeds grotere rol voor medewerkers om bij een organisatie te gaan of blijven werken. Hier is een belangrijke rol voor de top weggelegd. Leidinggevenden nemen op hun beurt medewerkers mee in het verhaal van de organisatie en vertalen dit door naar hun eigen unit, afdeling of team. 5 tips voor de top als aanjager en leidinggevenden als vliegwiel.
In deze live online masterclass van een halve dag leer je hoe je een dossier opbouwt en een specifiek verbeterplan opstelt bij disfunctioneren van een medewerker. Inclusief wettelijk kader ontslagbeoordeling