Employer branding is een vaak gehanteerde bedrijfsstrategie waarbij men probeert de buitenwereld ervan te overtuigen dat het bedrijf in kwestie zonder twijfel de leukste plek is om te werken. Maar wat maakt employer branding tot een succes?
Een dalende olieprijs, de bewezen voorraden op peil kunnen houden, en de kosten van de productie van olie en gas. Shell kampt met flinke uitdagingen. HR-directeur Lia Belilos vertelt waarom diversiteit en investeren in internationaal talent daarvoor van strategisch belang zijn. “Een divers team goed kunnen aansturen wordt key op het internationale toneel.”
De motieven van bestuurders en managers om al dan niet interim-managers in te zetten, blijken sterk gerelateerd te zijn aan de organisatiecultuur en de dominante leiderschapsstijl. Om gericht te kunnen adviseren over interim-management als effectief HR-instrument is het belangrijk om die motieven te (onder)kennen. Een aantal handreikingen.
Politieke, economische, sociale en technologische ontwikkelingen hebben ontegenzeggelijk invloed op de handel en wandel van elke organisatie. Maar sommige bedrijven bevinden zich in een omgeving die wel héél uitdagend is. Zo kan openbaar vervoer aanbieder Arriva niet zelfstandig bepalen waar zij haar diensten aanbiedt en tegen welke prijs. Een situatie die een aantal specifieke HR-vraagstukken met zich meebrengt.
Voor het leveren van topprestaties in de markt moet Imtech Infra kunnen vertrouwen op de kracht van haar mensen. Wanneer zij volledig tot bloei kunnen komen, neemt die kracht toe. Veel organisaties staan daarbij voor dezelfde opgave: hoe het individu aan zich te binden?
Spiritualiteit, duurzaamheid en kleinschaligheid. Dát is wat grote bedrijven nodig hebben om te kunnen overleven aldus Paul de Blot, hoogleraar Business Spiritualiteit. Maar hoewel de huidige malaise overal een enorme impact heeft, is het roer niet zomaar om. “De problemen houden pas op als de verstarde oude generatie managers letterlijk is uitgestorven.”
Ringnes is met 1400 werknemers de grootste bierbrouwerij in Noorwegen. Jaarlijks leveren zij 400 miljoen liter drank aan de Noorse bevolking, van prik tot bier. Van de 7 directeuren die leiding geven aan het bedrijf, is één vrouw. Kari Nicolaisen, HR-directeur, ziet positieve discriminatie van vrouwen in topfuncties als een noodzaak, maar gelooft vooral in de juiste persoon op de juiste plaats.
Strategische personeelsplanning is een belangrijke prioriteit voor veel organisaties. Maar wat zijn de verschillen tussen de branches en wat is de relatie met de markt waarin organisaties zich bevinden? Wat zijn de grootste knelpunten op de arbeidsmarkt die de toekomst ons brengt? En welke informatie gebruiken organisaties om hun formatie te plannen? Antwoord op deze vragen geeft het onderzoek Strategische personeelsplanning dat Berenschot onlangs hield.
ING Nederland beleeft turbulente tijden. In de nieuwe bedrijfsstrategie staat de klant meer dan ooit centraal. HR heeft daarin een essentiële rol. Directeur HR Marijke Brunklaus geeft die rol opnieuw vorm. ‘We hebben hier geen interne klant; er is maar één klant en dat is de klant van de bank.’
Bij een groot onderling vertrouwen tussen mensen gaan de kosten omlaag en de snelheid omhoog, luidt de stelregel van managementgoeroe Stephen M.R. Covey. Veel organisaties hebben dat inmiddels ondervonden. De Amerikaanse bestsellerauteur is ervan overtuigd dat vertrouwen de basis vormt van de economie van de 21e eeuw. “Veel bedrijven en organisaties zetten deze stille kracht niet in. Een in meerdere opzichten gemiste kans.”