Hoe ‘stuur’ je een rondetafelsessie over zelfsturing? Laat het maar gewoon gebeuren. De deelnemers komen uit zeer uiteenlopende branches, maar hebben vooral veel gemeen: binnen hun branche besloten ze om de dingen anders te gaan doen, vaak op een radicale manier. Ze leggen verantwoordelijkheden écht bij de medewerkers, en niet bovenin de organisatie. En ze hebben succes met hun aanpak.
In bedrijven wordt bij de inkoop van facilitaire diensten te veel naar besparen op kosten en te weinig naar toevoegen van waarde gekeken. Waardoor uiteindelijk de wal het schip kan keren. Om dit te doorbreken pleit Guido Frenken van Cofely ervoor dat bij de aanbesteding en inkoop ook de HR-manager aan tafel zit. Hij daagt HR-managers uit om een pilot te doen om te laten zien, wat dit voor een bedrijf kan opleveren.
De relatie tussen HR en de business is een continu onderwerp van gesprek. Jan Tjerk Boonstra is ervan overtuigd dat HR de slag alleen kan maken als ze die link naar de business echt legt, en ook de daartoe benodigde competenties ontwikkelt. Het gaat dan om zaken als analytisch vermogen, organiserend vermogen en organisatiesensitiviteit. Het waarmaken van die nieuwe rol als business partner is geen sinecure...
Hoe ziet het toekomstige personeelsbestand eruit en hoe is het anno 2020 met flexibele arbeid gesteld? Om op deze vragen antwoord te vinden en de nodige inzichten in de huidige sourcingaanpak van een aantal grote organisaties te krijgen, kwamen experts op het gebied van sourcing, inkoop en recruitment bijeen.
Binnen de transport en logistiek is men continu op zoek naar nieuwe innovaties op het gebied van supply chain, groen rijden en efficiënt werken. Bijna dagelijks worden nieuwe machines, en systemen ontwikkeld en processen meer lean ingericht. Opvallend blijft echter wel, dat het functiehuis zich binnen veel organisaties in de sector weinig aantrekt van deze innovaties en weinig aansluit op de wens om flexibeler en efficiënter te werken. Onze stelling: een generiek functiehuis werkt! Ook binnen de transport en logistiek sector…
De traditionele manier van beoordelen is niet meer van deze tijd. In de vakliteratuur wordt dan ook kritiek geleverd op de huidige manier van het evalueren van gedrag en resultaten van medewerkers binnen organisaties. Medewerkers zijn op zoek naar andere elementen in hun werk ten opzichte van vroeger, zoals geluk, uitdaging en afwisseling. Waarom gaat het beoordelen daar niet in mee?
Om een sterk werkgeversmerk te creëren, moet employer branding als managementinstrument op de juiste manier binnen de organisatie worden belegd. “Met employer branding verover je immers een plek in het brein van – potentiële – medewerkers. Daarom moet zowel HR als communicatie erbij betrokken zijn.”
Hoeveel medewerkers en leidinggevenden lopen er niet rond die ontevreden zijn over de vaak verplichte functioneringsgesprekken die jaarlijks moeten worden gehouden? Dit moet toch beter kunnen? Het zou helemaal mooi zijn als de medewerker tevens de verantwoordelijkheid en regie neemt voor diens functioneren, professionele ontwikkeling en duurzame inzetbaarheid. Essentiële thema’s binnen veranderende en lerende organisaties waar continu aandacht voor nodig is.
Een van de finalisten van de HR Proffie beleidsprijs 2014, vakprijs voor excellent personeelsbeleid, was ProRail. Een interview met Madelon Flint, Directeur HRM bij de spoorinfrastructuurbeheerder.
Een van de finalisten van de HR Proffie beleidsprijs 2014, vakprijs voor excellent personeelsbeleid, was Hutten. Een interview met Pascal Verheugd, HR-directeur bij de culinaire dienstverlener.