Veel organisaties gaan uit van de verkeerde veronderstelling dat prestatiemanagement betekent dat je aan het eind van het jaar via een vaste systematiek beoordeelt en beloont. Eneco Groep gooide in 2014 het roer om. Arnia de Rijk, (destijds) Programmamanager Prestatiemanagement: “Prestatiemanagement betekent dat je als leidinggevende regelmatig een dialoog met je medewerkers voert en echt leiding geeft: je geeft richting, je waardeert en verbetert prestaties en je ontwikkelt jezelf.”
Met science fiction wordt HR zelden verward. Toch lijkt op de werkvloer te gebeuren wat daar tot voor kort nog voor doorging. Wat betekent die hightech stroomversnelling voor de HR-functie in 2020? Wie even niet oplet, mist een slag.
Op donderdag 12 november werd in Amersfoort voor de twaalfde keer de HR Proffie uitgereikt. Booking.com ging er dit jaar met de felbegeerde HR-beleidsprijs vandoor. Zorginstelling Philadelphia en opleidingsinstituut NHTV grepen net naast de felbegeerde prijs. Maar dat maakt hun verhalen niet minder de moeite waard.
Fraude bij Volkswagen, het Libor-schandaal, de malversaties bij Imtech. Onverwacht? Vaak blijken signalen al jaren eerder opgemerkt, maar is er niet op gereageerd. Bestuurders spelen niet adequaat in op situaties waar organisatiedissonantie, een balansverstoring tussen marktvraag en organisatiecapaciteit, ontstaat. Maatregelen volgen een vast scenario met negatieve gevolgen voor de organisatie en de medewerkers.
Wie online een hotelkamer zoekt kan niet meer om Booking.com heen. De kleine speler van enkele jaren geleden is nu een miljardenbedrijf, waar talent werven een gesmeerd proces is. Behalve het vinden van uniek talent voor niches. ‘Dat moeten we echt veel beter gaan doen.’
‘De rol van HR-businesspartner is binnen Alliander flink in ontwikkeling. Dat betekent hier echt partner zijn van de lijn in het bereiken van de doelen van de businessunit,’ zegt Joke van Aalst, HR Business Manager.
HR en FM groeien de laatste jaren steeds meer naar elkaar toe. Dat is niet vreemd, vinden Jørgen Schneithorst en Alexander Lindeboom van AAFM Facility Management. “Uiteindelijk houden ze zich in essentie met hetzelfde vraagstuk bezig: het creëren van een inspirerende werkomgeving.”
Organisaties veranderen, structuren en processen worden flexibeler en we denken minder in taken en meer in rollen. Wat is de impact van al die veranderingen op de trajecten rondom beoordelen en belonen? Wilma van Vuuren, directeur van de Human Capital Group, geeft antwoord: “Vraag je medewerkers: Waar sta jij over drie jaar? Wat zijn jouw ambities? En hoe kan ik je helpen om die ambities te verwezenlijken?”
Bierbrouwer Grolsch krijgt meer en meer internationale allure. Sinds de overname door SABMiller veranderde het voormalige familiebedrijf steeds sneller. Na een aanvankelijke clash of cultures heeft het zijn draai gevonden. ‘Wij passen goed bij elkaar’
Het is een hot item: de werkomgeving inzetten om productievere, gezondere en gelukkigere medewerkers te krijgen. En waar deze aanpak bij sommige bedrijven nog in de kinderschoenen staat, zijn andere hierin al vergevorderd. Zoals elektronicabedrijf Plantronics, dat hier al tien jaar op inzet.