“Wij geloven in elkaar vaker informeren over wat wij doen en hoe wij dat doen,” aldus Monique van Ruitenburg, manager HR Servicecenter over de reden dat Sogeti Nederland ruim een jaar geleden e-feedback invoerde. Sogeti noemt zich een innovatieve IT-dienstverlener en ziet de 2400 werknemers als technology leaders.
“Wij vonden het niet meer bij ons bedrijf passen dat een manager eenzijdig via e-mail om feedback vraagt over een medewerker.” Die constatering leidde bij digital agency Valtech tot de keuze voor een tool die meer informatie kon opleveren én medewerkers het gereedschap zou geven om zelf beter te kunnen worden.
Erik Marcelis is ervaringsdeskundige als het gaat om de vraag waar HR tegenaan loopt bij het uitvoeren van projecten. Het helder benoemen van de doelen en het maken van duidelijke afspraken zijn voorwaarden voor succes, weet hij. En: “Ik heb ontdekt dat projectmanagement een heel andere manier van aansturen vereist dan lijnmanagement.”
Bedrijven die uitzendkrachten inhuren zijn mede verantwoordelijk om een uitzendbureau in te huren dat volgens de wet- en regelgeving werkt. Bovendien kunnen zij in sommige gevallen aansprakelijk worden gesteld als het uitzendbureau niet alles op orde heeft.
Het functioneringsgesprek, niet te verwarren met het beoordelingsgesprek, is een belangrijk element van loopbaanbeleid en het middel bij uitstek om in contact te blijven met uw werknemers. Uit een functioneringsgesprek kan nuttige informatie komen waarmee u mogelijk de bedrijfsvoering kunt verbeteren. Handig! Maar kent u de do’s en dont’s in een functioneringsgesprek?
Mensen zijn ons belangrijkste kapitaal, zo horen we regelmatig vanuit de top van veel organisaties. Maar wat betekent dat nu concreet voor de HR-rol van de CEO? En hoe past HR zelf in dit plaatje? Roelof Bijlsma, CEO van Future Groep en mede-oprichter van Conclusion, heeft een scherpe kijk op HR en het aansturen van mensen. “Ik ben 100 procent van mijn tijd bezig met mensen, zowel intern als aan de klantkant.”
Strategische Personeelsplanning (SPP) is een zaak van lijnmanagers en HR-managers. Voor elk van de acht bouwstenen SPP is in dit artikel aangegeven wanneer veel moet worden gedaan, moet worden geholpen of geen actie hoeft te worden ondernomen.
Feitelijk is SPP een ‘self denying prophecy’. SPP maakt het mogelijk tijdig te anticiperen, in plaats van steeds naderhand op korte termijn brandjes te moeten blussen. Preventief beleid kan op veel manieren worden gedaan. SPP is ook een soort van Rubik-kubus. Alles hangt met alles samen, als je ergens aan draait, dan bewegen er direct en indirect andere zaken mee. Enkele voorbeelden.
Uit een functioneringsgesprek kan nuttige informatie komen waarmee u mogelijk de bedrijfsvoering kunt verbeteren. U krijgt een goed beeld van wat er leeft binnen uw organisatie en problemen kunt u mogelijk aan de bron aanpakken. Hoe zorgt u voor een effectief functioneringsgesprek?
Winnaar van de HR Proffie 2016 voor excellent HR-beleid is het Amsterdams vervoersbedrijf GVB. De jury toonde zich onder de indruk van de wijze waarop het GVB heeft ingespeeld op grote interne en externe veranderingen met als doel commerciëler te gaan opereren. Namens de verantwoordelijke HR-afdeling doen een trotse HR-manager Peter Buisman en al even verheugde manager HR-development Diana van Miltenburg uit de doeken hoe ze het voorheen traditionele vervoersbedrijf hebben weten om te turnen tot een toekomstbestendig OV-bedrijf.
In deze live online masterclass van een halve dag leer je hoe je een dossier opbouwt en een specifiek verbeterplan opstelt bij disfunctioneren van een medewerker. Inclusief wettelijk kader ontslagbeoordeling