Volgens het rapport komt stressvol werk het vaakst voor in beroepen met veel directe verantwoordelijkheden en weinig regelruimte. In dat soort werk moeten taken vaak grotendeels worden uitgevoerd volgens vaste instructies of protocollen. Er gelden ook vaak hoge eisen, waarbij heel snel of heel veel werk gedaan moet worden.
Zorg en onderwijs
Apothekersassistenten ervaren volgens het rapport het vaakst stressvol werk (51 procent). Daarna komen leerkrachten in het basisonderwijs en medisch praktijkassistenten (ieder 39 procent). Ook de andere beroepen met veel stress zijn in de zorg en het onderwijs zoals artsen, verpleegkundigen en docenten in het voortgezet onderwijs.
In de horeca is er eveneens vaak sprake van stress op het werk. Het gaat dan om bedienings- en barpersoneel en koks. Daarnaast ervaren ook broodbakkers vaak stress op het werk, aldus de studie.
Maatregelen onvoldoende
De onderzoekers zeggen verder dat mensen met een stressvolle baan vaker negatiever zijn over de toekomst van hun werk. Ze verwachten vaker dat hun werk over vijf jaar mentaal zwaarder, moeilijker of minder leuk zal zijn. Daarnaast vindt bijna de helft dat de maatregelen tegen stress onvoldoende zijn. Tevens komt er vaker verzuim voor bij stressvol werk.
Het goede nieuws is dat het een lichte daling is ten opzichte van 2019. Toen had nog 18 procent van de Nederlanders een stressvolle baan. Dat betekent echter niet dat we achterover kunnen leunen. De combinatie hoge eisen en weinig vrijheid is niet de enige factor die voor stress kan zorgen zo geeft TNO-onderzoeker Liza van Dam aan in het AD. Zo kunnen naast conflicten op het werk, ongewenst gedrag en emotioneel veeleisende taken voor stress zorgen evenals factoren buiten het werk om zoals het managen van een jong gezin of het hebben van mantelzorgtaken aldus Van Dam.
Je weet dat duurzame inzetbaarheid belangrijk is, maar hoe maak je het concreet? In deze training ontwikkel je een helder en haalbaar inzetbaarheidsbeleid. Met praktische handvatten, feedback en begeleiding ontwikkel je een aanpak die past bij jouw organisatie. Je leert je hoe je draagvlak kunt creëren en het beleid succesvol kunt implementeren.

