De overheid is bezig haar rol in het sociale vangnet te beperken. Het risico van de gevolgen van verzuim belandt hierdoor bij werkgever en werknemer. De eerste moet nieuwe manieren ontwikkelen om grip te houden op de risico’s, de tweede krijgt hierin meer eigen verantwoordelijkheid. Op uitnodiging van HR Strategie deelde een gezelschap van HR-directeuren en -specialisten hierover hun visie en ervaringen aan de hand van een aantal stellingen. ‘Daar is nog veel bewustwording voor nodig.’
Bij een overname worden sociale zekerheidsaspecten niet altijd meegenomen. Dat is jammer omdat daarmee onnodige risico’s worden genomen.
Sinds de invoering van de Wet Bezava ofwel ‘Modernisering ZW’ is de Sociale Zekerheid complexer geworden. De onlangs in werking getreden WWZ doet daar nog een schep bovenop. Door de complexere wet- en regelgeving is ook letselschadeverhaal ingewikkelder geworden. Zo ingewikkeld dat men zich kan afvragen of alle schade in de praktijk nog wel verhaald wordt?
In een recente uitspraak van het Hof ’s Hertogenbosch (ECLI:NL:GHSHE:2015:2779) komt het verrichten van nevenactiviteiten tijdens arbeidsongeschiktheid aan de orde. Het Hof overweegt dat het verrichten van nevenactiviteiten niet zonder meer onverenigbaar is met arbeidsongeschiktheid. Of dat wel onverenigbaar is, zal afhankelijk zijn van de aard van de ziekte, van het soort nevenactiviteit en de daarmee gepaard gaande belasting.
Wanneer een werknemer zich ziek meldt, is het voor werkgevers van groot belang dat wordt vastgesteld of de werknemer daadwerkelijk ziek is. Zeker wanneer sprake is van een arbeidsconflict. Om te bepalen of een werknemer ziek is, wordt vaak gebruik gemaakt van een deskundigenoordeel van het UWV.
Het is belangrijk dat oudere medewerkers gemotiveerd blijven werken. Dit belang wordt onderkend door wetgever, cao’s en werkgevers. Door al deze partijen wordt er veel moeite gedaan om werk voor senioren aantrekkelijk te houden. Beleid gericht op senioren is echter tot mislukken gedoemd door het negeren van de uniciteit van de mens als hij ouder wordt.
Rondsnuffelend op Twitter kwam ik een tweet tegen waarin werd verwezen naar een vonnis van de rechtbank* waarin een arbodienst veroordeeld werd tot het betalen van een aan haar klant opgelegde loonsanctie. Eigenlijk zegt de Kantonrechter: ‘arbodienst, je hebt je werk niet goed gedaan’. Dat is jammer.
Business Agility staat volop in de belangstelling. Binnen menig MT zullen de woorden "We moeten meer Agile worden" dan ook regelmatig vallen. In dat kader krijgt een cruciaal aspect vaak nog te weinig aandacht: de menselijke factor. Kunnen de medewerkers zich niet gemakkelijk aanpassen of snel leren van de veranderende omstandigheden, dan werkt het 'Agile maken' van de organisatiestructuur ook niet. De vraag zou dus vooral moeten zijn: "Hoe Learning Agile en wendbaar zijn de medewerkers in onze organisatie?”
Organisaties zijn steeds vaker onderhevig aan veranderingen. Of deze nu zijn ingegeven door de conjunctuur van de economie, wet- en regelgeving, politieke besluitvorming, een maatschappelijk geluid of kabinetsprogramma’s, de veranderingen doen echter steeds vaker een appel op de wendbaarheid van de organisatie.
OK, je hoeft het niet meer te doen omdat het hip is, investeren in duurzaamheid. Die kans heb je gehad. Stoppen dan maar?