De meeste HR-adviseurs zijn erg ambitieus. Ambitie is prima maar draagt een gevaar in zich. Een teveel aan ambitie brengt falen, teleurstelling en uiteindelijk schade. Als dat schade aan mensen is is dat een extra ernstige zaak.
Stressklachten en burn-outs komen steeds vaker voor. Een derde van het ziekteverzuim in Nederland wordt veroorzaakt door stress. In het mkb is verzuim door stress zelfs de nummer één reden van ziekmelding. Een medewerker is bij stressklachten of een burn-out vaak langer ziek. Het kan lastig zijn om uw medewerker weer gezond en gelukkig aan het werk te krijgen. Voorkomen blijft altijd beter dan genezen. Wat kunt u als werkgever doen om stress bij uw medewerkers te voorkomen?
Gestreste medewerkers.. die zich constant vermoeid en futloos voelen, weinig energie stoppen in hun werk, prikkelbaar reageren of zelfs depressief zijn. Als management, HR of teamleider ben je vast bekend met het verschijnsel ‘burn-out’. Helaas komt dit veel voor op de werkvloer. Maar weet je zeker dat je te maken hebt met burn-out, of vervelen je medewerkers zich juist en is er sprake van ‘bore-out’? In deze blog helpen we je aan de hand van concrete tips en een praatkaart een bore-out bij je medewerkers te herkennen en bespreekbaar te maken!
Het gevoel gezien te worden, waardering en begrip te krijgen is een van onze basisbehoeftes. Als medewerkers geen waardering ontvangen raken ze gedemotiveerd en gefrustreerd. Dat is jammer, want er zijn voldoende manieren om elkaar waardering te tonen. Die ook nog eens effectief zijn.
De uitspraak 'Ik wens je veel personeel' komt niet helemaal uit de lucht vallen. Medewerkers kunnen nu eenmaal (langdurig) ziek worden of plotseling weggaan. Dan heb je als werkgever een behoorlijk probleem waar je misschien vaak wakker van ligt. Los van alle hoofdbrekens kost het ook een hoop geld. Allemaal gedoe waar je niet op zit te wachten. Gelukkig kan het ook anders! Hoe? Dat lees je in deze blog.
Mensen zijn gewoontedieren. Maar liefst 40% van ons gedrag wordt bepaald door gewoontes, want op die manier gebruiken onze hersenen zo min mogelijk energie en werken ze zo efficiënt mogelijk. Dat betekent trouwens ook dat ons brein eigenlijk helemaal niet zo dol is op het aanleren van nieuwe dingen. We hebben onze wilskracht nodig om iets nieuws te leren en die bron is helaas niet onuitputtelijk.
Het is voor HR-professionals misschien niet het meest sexy onderwerp: arbodienstverlening. Toch is er veel winst te behalen bij een overstap naar een andere partij. Veel samenwerkingscontracten lopen af op 1 januari, dus nu is het moment om te kijken wat er op de markt te krijgen is. Er komt meer bij kijken dan werkgevers zich vaak realiseren. Wat zijn de ontwikkelingen in arboland en waar moet u als werkgever op letten?
Het aanbieden van vitaliteitsprogramma’s is een grote financiële investering en organisaties willen zeker zijn dat er door zoveel mogelijk medewerkers gebruik van wordt gemaakt. Organisaties kunnen in dat geval kiezen voor het verplichten van vitaliteitsprogramma’s, maar is dit een lust of juist een last voor organisaties en hun personeel? Hoe denken internationale organisaties hierover? Een aantal best practices.
De betekenis van het begrip inzetbaarheid verandert radicaal. En dat zullen we weten ook. We gaan van voorspelbare aansluiting tussen vraag en aanbod op de arbeidsmarkt, die jaren en jaren passend is geweest, naar duurzame inzetbaarheid. Dat betekent nu stoppen met Talent Management en onmiddellijk beginnen met Talent Development.
Ik ben bezig met een onderzoek naar duurzame inzetbaarheid en ik moet het volgende echt nu delen. Ik heb een tijd geleden voor mijn onderzoek een vacature alert ingesteld op de trefwoorden 'duurzame inzetbaarheid'. Bij 6 van de 10 vacatures die naar voren kwamen ging het om een vacature voor een HR-professional en bij 2 van de 10 om een verzuim of arbodienst professional.