We hebben behoefte aan contact. Een praatje maken bij het koffie-apparaat, een succes delen of kunnen aangeven waar we mee zitten. Nu veel mensen thuiswerken of anders minimaal 1,5 meter afstand moeten houden is dat lastig. Hoe kun je er toch zijn voor je collega's? Hier enkele aansprekende en opbeurende voorbeelden.
Als werkgever en werknemer ruzie krijgen gedurende de re-integratieperiode, dan kan het UWV om een onafhankelijk oordeel worden gevraagd; het deskundigenoordeel. De werknemer moet eerst een deskundigenoordeel hebben, om loon te kunnen vorderen als de werkgever een loonstop heeft toegepast. De werkgever kan alleen de arbeidsovereenkomst wegens het niet meewerken aan de re-integratie laten ontbinden, met een deskundigenoordeel in de hand. Wat nu als het UWV daarbij (grove) fouten maakt? Is het UWV daarvoor aan te spreken?
Vanaf vandaag werken de meeste Nederlanders verplicht thuis. Voor veel gezinnen betekent dit een periode van samen zijn, maar ben je alleen dan zijn de dagen stil. De sociale functie van werk wordt nog te vaak onderschat, en vandaag is een belangrijk moment om hiervoor bewustzijn te creëren.
Hoe vaak betrap je jezelf erop dat je een compliment denkt maar niet uitspreekt? Dit kunnen kleine, alledaagse dingen zijn, bijvoorbeeld ‘wat zie je er geweldig uit in die jurk’, of ‘wat ben je snel en behulpzaam’. Een oprecht compliment, gegeven op het juiste moment, kan het verschil maken tussen opgeven of doorzetten. Een compliment geven zou dus zomaar heel erg belangrijk kunnen zijn.
De meeste HR-adviseurs zijn erg ambitieus. Ambitie is prima maar draagt een gevaar in zich. Een teveel aan ambitie brengt falen, teleurstelling en uiteindelijk schade. Als dat schade aan mensen is is dat een extra ernstige zaak.
Stressklachten en burn-outs komen steeds vaker voor. Een derde van het ziekteverzuim in Nederland wordt veroorzaakt door stress. In het mkb is verzuim door stress zelfs de nummer één reden van ziekmelding. Een medewerker is bij stressklachten of een burn-out vaak langer ziek. Het kan lastig zijn om uw medewerker weer gezond en gelukkig aan het werk te krijgen. Voorkomen blijft altijd beter dan genezen. Wat kunt u als werkgever doen om stress bij uw medewerkers te voorkomen?
Gestreste medewerkers.. die zich constant vermoeid en futloos voelen, weinig energie stoppen in hun werk, prikkelbaar reageren of zelfs depressief zijn. Als management, HR of teamleider ben je vast bekend met het verschijnsel ‘burn-out’. Helaas komt dit veel voor op de werkvloer. Maar weet je zeker dat je te maken hebt met burn-out, of vervelen je medewerkers zich juist en is er sprake van ‘bore-out’? In deze blog helpen we je aan de hand van concrete tips en een praatkaart een bore-out bij je medewerkers te herkennen en bespreekbaar te maken!
Het gevoel gezien te worden, waardering en begrip te krijgen is een van onze basisbehoeftes. Als medewerkers geen waardering ontvangen raken ze gedemotiveerd en gefrustreerd. Dat is jammer, want er zijn voldoende manieren om elkaar waardering te tonen. Die ook nog eens effectief zijn.
De uitspraak 'Ik wens je veel personeel' komt niet helemaal uit de lucht vallen. Medewerkers kunnen nu eenmaal (langdurig) ziek worden of plotseling weggaan. Dan heb je als werkgever een behoorlijk probleem waar je misschien vaak wakker van ligt. Los van alle hoofdbrekens kost het ook een hoop geld. Allemaal gedoe waar je niet op zit te wachten. Gelukkig kan het ook anders! Hoe? Dat lees je in deze blog.
Mensen zijn gewoontedieren. Maar liefst 40% van ons gedrag wordt bepaald door gewoontes, want op die manier gebruiken onze hersenen zo min mogelijk energie en werken ze zo efficiënt mogelijk. Dat betekent trouwens ook dat ons brein eigenlijk helemaal niet zo dol is op het aanleren van nieuwe dingen. We hebben onze wilskracht nodig om iets nieuws te leren en die bron is helaas niet onuitputtelijk.