Voor veel mensen is de salarisstrook van de maand mei de belangrijkste van het jaar, het vakantiegeld wordt uitgekeerd. Maar is dit nog wel van deze tijd? Zouden werknemers niet op zijn minst de keuze moeten krijgen wanneer ze het vakantiegeld ontvangen. Want is het nog wel ‘’vakantiegeld’’?
Voor topfunctionarissen in de (semi-)publieke sector geldt, sinds ruim twee jaar geleden de WNT in werking is getreden, een maximale ontslagvergoeding van € 75.000,- Kantonrechters zijn niet gebonden aan dit maximum, maar maken in de praktijk uiterst spaarzaam gebruik van de ruimte die zij hebben om af te wijken. De jurisprudentie laat zien dat de WNT op dit punt tot standaardisering heeft geleid. Rechters gaan er veelal vanuit dat allerlei door werkgever en werknemer aangevoerde bijzondere omstandigheden reeds zijn verdisconteerd in het door de wetgever vastgestelde maximumbedrag.
Vanaf 1 juli 2015 is de werkgever wettelijk verplicht de werknemer scholing aan te bieden. Het gaat er om dat de werkgever de werknemer in staat moet stellen scholing te volgen die noodzakelijk is voor de uitoefening van zijn functie en, voor zover dat redelijkerwijs van hem kan worden verlangd, voor het voortzetten van de arbeidsovereenkomst indien de functie van de werknemer komt te vervallen of hij niet langer in staat is deze te vervullen.
De wettelijke regeling over de opzegtermijn is eenvoudig: de opzegtermijn voor de werknemer is altijd één maand, en voor de werkgever is de lengte afhankelijk van de duur van het dienstverband. Veel arbeidsovereenkomsten verwijzen simpelweg naar deze wettelijke regeling. Contractuele afwijking van die hoofdregel mag, maar onder voorwaarden. Daarover heeft de Hoge Raad in een arrest van 1 mei 2015 nog eens duidelijkheid geschapen.
Het komt in alle organisaties voor en vrijwel alle HR-professionals hebben er dus mee te maken: een medewerker functioneert niet, het is tijd om afscheid te nemen. Regel je dit zelf of schakel je standaard een jurist in?
Veel SW-bedrijven worstelen met de ingrijpende veranderingen in hun bedrijfsvoering, voortkomend uit de vaak nieuwe opdracht die bij hun is neergelegd. Velen zijn enthousiast aan het werk gegaan om een resultaatgerichte cultuur in te voeren. Immers de focus zal moeten liggen op het behalen van resultaten binnen de onderneming, omdat de Gemeente niet langer alles blijft subsidiëren. Een van mijn cliënten is al in 2012 gestart met een cultuurveranderingstraject en met de invoering van resultaatgericht managen hoopt men dat gaandeweg de gehele populatie doordrongen wordt van de noodzaak om anders te gaan werken.
Menig verzekeraar en/of tussenpersoon, vaak in navolging van de verzekeraar, verbiedt met een zekere regelmaat de werknemer, die wil afzien van deelname aan de bedrijfspensioenregeling. Vaak wordt de Pensioenwet of de Algemene Wet Gelijke Behandeling als excuus aangehaald. Volkomen ten onrechte!
Gerichte vrijstellingen in de werkkostenregeling (WKR) bieden fiscaal voordeel voor specifieke voorzieningen. Zo blijft de vrije ruimte beschikbaar voor andere vergoedingen en verstrekkingen. Voor de vrijstellingen gelden wel diverse regels. Én de werkgever krijgt te maken met het veelbesproken noodzakelijkheidscriterium. Lastige fiscale puzzel of uitgelezen kans op fors belastingvoordeel?
Werkstress is een groeiend probleem voor werkgevers en werknemers. Minister Asscher van Sociale Zaken en Werkgelegenheid is in 2014 gestart met een landelijke overheidscampagne om de strijd aan te gaan met werkstress en in mei 2015 wordt een vervolg gegeven aan de campagne ‘check je werkstress’. Naast ongunstige werkomstandigheden noemt Asscher een ‘moeizaam evenwicht tussen werk-privé’ een psychologisch risico.
Bij brief van 19 februari 2015 heeft het UWV bevestigd dat ten aanzien van werknemers met de Japanse nationaliteit geen tewerkstellingsvergunning (TWV) of een gecombineerde vergunning voor verblijf en arbeid (GVVA) mag worden verlangd.
In deze live online masterclass van een halve dag leer je hoe je een dossier opbouwt en een specifiek verbeterplan opstelt bij disfunctioneren van een medewerker. Inclusief wettelijk kader ontslagbeoordeling