De Volkskrant publiceerde afgelopen weekend een artikel over online-uitspraken die tot arbeidsconflicten*, en zelfs tot ontslag kunnen leiden. Ook het gebruik van WhatsApp leidt regelmatig tot gedoe, geschillen en zelfs rechtszaken.
Voor 1 augustus 2022 doen werkgevers er goed aan om de gebruikte modelarbeidsovereenkomsten te checken. Op die dag vereist een Europese richtlijn ook in Nederland meer transparantie over de arbeidsvoorwaarden (EU-Richtlijn transparante en voorspelbare arbeidsvoorwaarden). De wet bepaalt nu al in artikel 7:655 BW welke basisinformatie de werkgever bij indiensttreding aan de werknemer moet geven over de arbeidsvoorwaarden.
In deze blog bespreek ik de additionele voorwaarden waaraan de arbeidsovereenkomst vanaf 1 augustus 2022 moet voldoen in verband met het wetsvoorstel transparante en voorspelbare arbeidsvoorwaarden. De wet schrijft nu al voor over welke punten de werkgever bij aanvang van de arbeidsovereenkomst de werknemer moet informeren. Met het wetsvoorstel zullen hier onder meer de volgende punten aan toegevoegd worden.
Een paar recente uitspraken waaruit volgt dat het altijd opletten blijft in het arbeidsrecht: vervaltermijnen, motivering en wettelijke verhoging.
De transitievergoeding die werkgevers een werknemer moeten betalen wanneer deze wordt ontslagen, haalde eerder dit jaar het nieuws. Ondernemers zouden als gevolg van de coronacrisis moeite hebben met het betalen van de vergoeding, met name aan werknemers die jarenlang in dienst zijn en daardoor recht hebben op een hoog bedrag. Vooralsnog lijkt dit niet direct tot faillissementen te leiden, maar de roering rondom de transitievergoeding werpt wél licht op een onderliggend aspect: wordt de vergoeding nog wel gebruikt waarvoor hij oorspronkelijk in het leven is geroepen?
Veruit de meeste organisaties worden op dit moment geconfronteerd met krapte op de arbeidsmarkt. Het werkloosheidscijfer daalt, terwijl de vacaturegraad maar blijft toenemen. Hoe word en blijf je als werkgever aantrekkelijk op de veranderende arbeidsmarkt? En niet alleen aantrekkelijk, maar ook wendbaar?
Hogere salarissen voor professionals in zorg en onderwijs worden – terecht – toegejuicht. Maar een taboe blijft het salaris van politici, topambtenaren en bestuurders in de publieke sector. Dat mag niet worden verhoogd. Onterecht. Want de Wet normering topinkomens (Wnt) past niet meer in deze tijd.
Dat concluderen hoogleraren en universitair docenten arbeidsrecht van de Universiteit Leiden in een opinie in Trouw.*
Veel fraude en misstanden binnen een bedrijf worden aangekaart door klokkenluiders. Dit wordt door de werkgever niet altijd ter harte genomen en kan resulteren in represailles voor de werknemer. In Nederland zijn grote werkgevers daarom wettelijk verplicht een klokkenluidersregeling te hebben. Eind dit jaar zal deze verplichting aangescherpt worden. Een goed moment dus om stil te staan bij de in uw bedrijf geldende klokkenluidersregeling.
'Hij/zij communiceert niet goed' 'Hij/zij houdt zich niet aan de afspraken' 'Hij/zij werkt niet goed samen met collega's' Enkele voorbeelden van verwijten aan de werknemer waar ontbindingsverzoeken op basis van gesteld disfunctioneren nog wel eens op worden gebaseerd. Dat loopt voor die werkgever dan natuurlijk niet goed af.
In deze live online masterclass van een halve dag leer je hoe je een dossier opbouwt en een specifiek verbeterplan opstelt bij disfunctioneren van een medewerker. Inclusief wettelijk kader ontslagbeoordeling