Dat biedt kansen voor werkgevers om zich te onderscheiden in een steeds transparanter arbeidsklimaat aldus Ricardo van Popering, Regional Director bij Robert Half Nederland: “Hoewel spreken over geld voor velen een taboe blijft, brengt de aankomende Europese richtlijn rond loontransparantie, die naar verwachting op 1 januari 2027 ingaat, hierin belangrijke verandering.
Werknemers krijgen beter inzicht in gebruikelijke beloningen binnen een bedrijf of sector, waardoor zij beter voorbereid aan salarisonderhandelingen kunnen beginnen. Tegelijkertijd biedt dit werkgevers de kans om transparanter te communiceren en een eerlijk en aantrekkelijk aanbod te doen, wat bijdraagt aan een duurzame en succesvolle samenwerking.”
Om werknemers en werkgevers te ondersteunen in hun salarisonderhandelingen, deelt hij vijf praktische tips:
- Ken je marktwaarde: weet als werknemer wat een realistisch salaris is voor jouw functie en branche. Gebruik een salarisgids en wees bereid om je waarde te onderbouwen met prestaties, verantwoordelijkheden en opleidingen uit het verleden.
- Stel realistische eisen: ambitie is goed, maar blijf realistisch en zoek samen met je werkgever naar een passende beloning die groei op lange termijn mogelijk maakt.
- Geef jezelf bedenktijd: het is normaal om even na te denken over een aanbod. Vraag rustig om tijd en kom er met een afgewogen antwoord op terug.
- Kijk verder dan het brutosalaris: secundaire arbeidsvoorwaarden, zoals extra vakantiedagen, een thuiswerkvergoeding en opleidingsmogelijkheden, maken vaak een groot verschil in het totale aanbod. In een competitieve arbeidsmarkt kunnen extra voordelen en ontwikkelingsmogelijkheden doorslaggevend zijn voor talent.
- Transparantie is key: deel als werkgever vanaf het begin je beste voorstel inclusief bonussen, voordelen en groeimogelijkheden. Dit voorkomt misverstanden, versnelt het proces en creëert ruimte om te praten over wederzijdse verwachtingen op inhoudelijk niveau.
Tijdens deze masterclass leer je op welke wijze je een modern beloningsbeleid kunt vormgeven dat bijdraagt aan de employer branding strategie en employee experience binnen jouw organisatie.

