Veel Nederlanders moeten zelf betalen voor hun reis van en naar het werk, zo blijkt uit onderzoek van CNV. Anderen moeten maandelijks tientallen of zelfs honderden euro’s bijleggen omdat de vergoeding van hun werkgever onvoldoende is.
estherpoon | Shutterstock

De vakbond trekt al langer aan de bel over de oplopende reiskosten, vooral voor mensen die in de regio wonen. “Het aanschaffen van een auto is sinds corona een stuk duurder geworden. En het onderhoud ook”, zegt voorzitter Piet Fortuin. “Tegelijkertijd is het openbaar vervoer voor 60 procent van de werkenden niet echt een alternatief.”

Het CNV ondervroeg ruim 1500 leden over hun situatie. Van hen zegt 20 procent van de werkgever geen enkele reiskostenvergoeding te krijgen, 28 procent krijgt minder dan 0,23 euro per kilometer en 45 procent krijgt precies die 0,23 euro vergoed. Dat bedrag mogen bedrijven hun mensen onbelast betalen. Vergoeden ze méér dan krijgen ze een heffing van de Belastingdienst aan hun broek.

Reiskostenvergoeding als belangrijke arbeidsvoorwaarde

Goede mobiliteitsregelingen worden door medewerkers steeds vaker gezien als belangrijke arbeidsvoorwaarde.  Zo gaan veel bedrijven ertoe over om ook wandel- en fietskilometers te vergoeden. Dat was voorheen niet. Ook het financieren van een fietsplan biedt verschillende voordelen voor medewerker en werkgever.

Meer weten? Lees welke mobiliteitsregelingen je als werkgever nog meer kan aanbieden of over het introduceren van een heus ‘fietsplan’.

Tijdens deze masterclass leer je op welke wijze je een modern beloningsbeleid kunt vormgeven dat bijdraagt aan de employer branding strategie en employee experience binnen jouw organisatie.