Zo’n beetje iedereen heeft tegenwoordig wel een mobiele telefoon met opnamefunctie. Een vraag die in de arbeidsrechtpraktijk regelmatig voorbij komt is of je als werknemer (met je telefoon of ander opname-materiaal) gesprekken met je werkgever mag opnemen.
Het melden door medewerkers van een integriteitsschending in de organisatie is altijd beladen. Het leidt snel tot onrust en de uitkomst is ongewis. Kan dat beter? Het Huis van de Klokkenluiders liet er onderzoek naar doen door de Universiteit Utrecht. Die vond drie duidelijke succesfactoren.
Slechts 40 procent van de medewerkers van Nederlandse bedrijven en organisaties ervaart op dit moment voldoende waardering. Daarnaast zegt 15 tot 20 procent van de medewerkers helemaal geen erkenning, aandacht of beloning te ervaren.
Een op vijf medewerkers valt onder de zogenaamde ‘Covid-19 zwijgers’. Ze houden (nog meer dan anders) hun mond over zaken op het werk. Sommigen vallen zelfs onder de 'gelaten, cynische zwijgers'. Dat blijkt uit onderzoek van Peggy De Prins, associate professor verbonden aan de Antwerp Management School. Ze geeft enkele aanbevelingen om de 'zwijgers' toch hun mening te laten delen.
Employability wordt gezien als een verantwoordelijkheid van organisatie, manager en medewerker. In de praktijk worstelen organisaties echter vaak met de vraag hoe de eigen inbreng van medewerkers kan worden vergroot. Zo ook Aegon, die om die reden Human Capital Group gevraagd heeft een studieonderzoek te doen naar de voorwaarden die het nemen van eigen regie voor medewerkers verder mogelijk maken en stimuleren. Bevindingen uit het studieonderzoek hebben mede tot dit artikel geleid.
Wie goed en enthousiast zijn werk doet is tevreden. Menige leidinggevende maakt deze vergissing. Die steekt er daarom weinig energie in om bij individuele medewerkers te peilen hoe het is gesteld met motieven om te blijven in een bepaalde baan. Toch is het raadzaam om te investeren in samen zoeken naar ervaringen die medewerkers overtuigen om te blijven.
Onlangs werd, in mijn optiek, een opvallende uitspraak uit 2019 gepubliceerd op rechtspraak.nl. Het ging om een officiële waarschuwing. Het komt natuurlijk wel vaker voor dat een werknemer een officiële waarschuwing krijgt en die waarschuwing door de werkgever aan het personeelsdossier wordt toegevoegd. Ook komt het vaker voor dat de werknemer hier dan schriftelijk tegen protesteert en verzoekt dat protest in dat zelfde dossier te stoppen om zo negatieve dossieropbouw tegen (proberen) te gaan. Wat in deze zaak gebeurde zie je minder vaak.
Monitoren van werknemers – big brother op het werk?! Hoe ver strekken de mogelijkheden eigenlijk om te controleren wat werknemers thuis uitvoeren en hoeveel werk zij verzetten?
“Belonen wordt overschat en het goede gesprek wordt onderschat”, blijkt uit de onderzoeken en ervaring van Kilian Wawoe, assistent professor Human Resources Management aan de VU en auteur van verschillende managementboeken. PROOF ging met hem in gesprek over het belang van feedback.
Medewerkers die zelf de regie nemen over hun loopbaan en ontwikkeling. Veel werkgevers dromen ervan, maar bij weinigen is het ook praktijk. Aan de goede intenties van werkgevers ligt dat meestal niet, en ook niet aan het geld dat beschikbaar is voor duurzame inzetbaarheid. AWVN-adviseur Margreet Xavier komt in haar DI-praktijk drie redenen tegen waarom eigen regie vaak niet van de grond komt*. Lees hier wat u kunt doen om die drie obstakels te overwinnen.
Wat doe je als een medewerker niet goed functioneert en welke vormen van verlof zijn er? Wil je je kennis up-to-date houden? Volg deze training en leer in twee ochtenden alle ins en outs over arbeidsrecht in de dagelijkse HR-praktijk.